Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie vývojová (KPP / PSVEK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PSVEK - Psychologie vývojová, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Místo vývojové psychologie v systému psychologických věd; význam pro pedagogiku. Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky. Prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí období. Frustrace, subdeprivace, deprivace; senzitizace. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowblyho koncept bazálního bezpečí; teorie připoutání (attachment); Winnicottůw koncept držení (holding); separační úzkost, anaklitická deprese. Význam přechodových objektů z hlediska emancipace a separace. Osvojení si základního životního stylu; sourozenecké pozice a jejich význam pro psychosociální vývoj dítěte. Vývojový význam dětské hry; hraček a pohádek. Předškolní věk - význam širší rodiny; význam předškolní výchovy a pobytu mezi vrstevníky. Poruchy v psychosociálním vývoji u dítěte předškolního věku. Rozumový, volní a morální vývoj (Piagetova a Kohlbergova vývojová teorie možnosti využití při výchově a vzdělávání). Vývoj osobnosti - socializační funkce školy a dětského kolektivu. Podpora dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při začleňování mezi vrstevníky. Mladší a střední školní věk: vývojové úkoly. Dospívání; prepuberta, puberta, adolescence; bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn u dospívajících; specifika tranzitorního vyvojového období; obvyklé příčiny psychosociálních poruch ve vývoji a jejich projevy. Adolescentní krize a její zdárné překonání. Příprava dospívajícího na povolání a její možná úskalí. Přátelské a milenecké vztahy. Časná dospělost. Přijetí rodičovské role. Vývojové úkoly zralé dospělosti a stáří. Produktivní stáří a možnosti prevence patologického vývoje. Různá pojetí periodizace vývoje lidské osobnosti - kritické srovnání. Teorie vývoje poznávacích procesů J. Piageta; teorie morálního vývoje L. Kohlberga; psychosexuální teorie S. Freuda; neoanalytické pojetí a psychosociální teorie E. H. Eriksona.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vývojová2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha, 2002. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. PIAGET, J. - INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 4. vyd. Praha: Portál, 2001. Langmeier, J. - Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha 1998. RYCROFT, CH. Kritický slovník psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993. HARTL, P. - HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. JEDLIČKA, R. Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie. 2. vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. MÜLLER, L. - MÜLLER, A. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál, 2006. MACEK, P. Adolescence : Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ŘÍČAN, P. Cesta životem : vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. SMÉKAL, V., LACINOVÁ, L., KUKLA, L., eds. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-84-5.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. WINNICOTT, D. W. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. KAST, V. Otcové - dcery, synové - matky: Práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2004. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.FRANZ, M-L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. FÜRST, M. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia, 1997. ADLER, A. Psychologie dětí. Praha: Práh, 1994. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2010. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1 : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 2 : Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na seminářích a odevzdáním seminární práce na konci příslušného semestru. V případě potřeby odstranění nedostatků studující podle pokynu vyučujícího svůj text dopracuje. Knihu je vždy nutno přečíst a zpracovat celou, nikoliv jen některé kapitoly.Seminární práce představuje kriticky pojatou písemnou rozvahu o prostudované literatuře. Rozvaha o každé publikaci má být zpracována v rozsahu nejméně 5 normostran. Jednu publikaci si studující vždy vybírá ze základní literatury. Další publikaci si může vybrat podle svého osobního zaměření nebo zamýšlené profesní orientace.Výběr textu pro zpracování písemné rozvahy nelze provádět z okruhu rozšiřující literatury; ta je doporučena jen pro případ možných nejasností v průběhu samostudia.Požadavkem pro absolvování zkoušky je získání zápočtu a orientace v prostudované problematice v rozsahu sylabu. Zkouška probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy ze sylabu. Studující má být schopen navrhnout uplatnění získaných znalostí v kontextu přímé pedagogické činnosti. Vstupní část zkoušky zahrnuje diskusi nad analýzou prostudované literatury obsaženou v seminární práci, kterou si studující přinese ke zkoušce. Ke kvalitnímu zpracování rozvahy o více než 2 odborných textech se přihlíží při závěrečném hodnocení.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lucie HubertováPhDr. Simona Kiryková, Ph.D.Mgr. Lucie HubertováPhDr. Simona Kiryková, Ph.D.