Předmět Psychologie vyučování a výchovy (KPP / PVVE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PVVE - Psychologie vyučování a výchovy, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Pojem pedagogické psychologie, její obsahová skladba; význam pro řízení školy, optimalizaci výuky, kompetentní jednání učitele - jeho profesionalita.Výuka, jmenovitě školní výuka a její efektivita.Osobnost učitele, osobnost žáka. Výuková interakce /komunikace.Psychologie výukového procesuPsychologické základy personalizace výuky - naléhavý úkol současnosti; jeho teoretický i praktický význam. Uplatňování zřetele k osobnosti žáka/studenta - aktivizace potencialit osobnosti jako činitel efektivity výuky. Specifikace některých dílčích témat personalizace výuky: Zřetel k poznávacím procesům (ke kognici a metakognici); k motivaci a hodnotové orientaci; emočním procesům; sebepojetí; genderovým charakteristikám (chlapci a dívky ve výuce - rozdíly, rovnost šancí) apod.Problémy, krize a potíže ve škole / výuce, bránící dosahování stanovených vzdělávacích a výchovných cílů: Analýza příčin a průběhu, náměty pro řešení. (Prezentováno na příkladech vzdělávací neúspěšnosti; různých podob nekázně; šikany aj.)Psychologický rozbor učitelovy osobnosti a činnosti. Pohled na kompetence učitelů; na specifická ohrožení a příčiny selhávání; na možnosti zabezpečení kvality jejich působení.Psychologie řízení školy a vytváření její kvality.
Získané způsobilosti
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vyučování a výchovy2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Literatura
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003. KUSÁK, P.; DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie, A, B. Olomouc: Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. STUCHLÍKOVÁ, I. (ed.). Zvládání emočních problémů školáků. Portál: Praha, 2005.
Požadavky
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
Garant
doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jitka JosífkováPhDr. Jitka Josífková