Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní pedagogika 2 (KPP / SP2E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / SP2E - Školní pedagogika 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Inkluze a integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - speciální vzdělávací potřeby žáků, podpůrná opatření, individuální vzdělávací plán, žák se speciálními vzdělávacími potřebami v systémovém pojetí (rodina-žák-škola), pravomoci učitele (ve vztahu ke škole, žákovi, rodičům), pravidla komunikace s mimoškolními organizacemi, poskytování poradenských služeb ve škole2. Žák se specifickými poruchami učení a chování, žák s narušenou komunikační schopností - specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, narušená komunikační schopnost (vady řeči), rozpoznání projevů ve vztahu k výuce, podpůrný systém ve škole i mimo ni, úpravy ve vzdělávání a přístup učitele, úpravy maturitní zkoušky3. Nadaný žák - pojetí nadání, identifikace nadaného žáka, podpora nadaného žáka ve škole i mimo ni, modely vzdělávání nadaných žáků, dvojvýjimeční žáci (nadaní žáci s hendikepem), podpora rodičů nadaného žáka, nadaný žák jako součást třídního kolektivu, strategie obohacování učiva a akcelerace vzdělávání, individuální vzdělávací plán u nadaného žáka4. Žák s odlišným mateřským jazykem a z odlišného kulturního prostředí - důvody migrace cizinců, psychologické aspekty migrace cizinců, sociální situace žáka s odlišným mateřským jazykem, jazyková bariéra a podpora žáka s odlišným mateřským jazykem, úprava vzdělávání žáků cizinců5. Žák ze sociálně znevýhodněného prostředí a romský žák - příčiny sociálního znevýhodnění, projevy sociálně znevýhodněného žáka ve škole, podpora sociálně znevýhodněného žáka ve škole i mimo ni, zdroje pomoci sociálně znevýhodněnému žákovi, specifika života v romské komunitě, pohled na úspěšného romského žáka, pohled na neúspěšného romského žáka, volný čas romského žáka, úpravy vzdělávání sociálně znevýhodněného žáka a romského žáka, očekávání učitelů k sociálně znevýhodněnému žákovi a romskému žákovi, zdroje podpory sociálně znevýhodněného žáka a romského žáka, komunikace se sociálně znevýhodněným žákem a romský žákem a jejich rodinami6. Žák se zdravotním postižením - tělesná, smyslová, somatická onemocnění, specifika a projevy žáka se zdravotním postižením ve škole, možnosti podpory žáka se zdravotním postižením, komunikace s rodinou žáka se zdravotním postižením, dopad zdravotního postižení žáka na rodinu, přijetí zdravotního postižení žáka spolužáky a příprava třídy

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Školní pedagogika 22. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu

Literatura

NĚMEC, Z., a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.JARKOVSKÁ, L., et al. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.http://www.msmt.cz/file/28452/download/HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K., BALHAROVÁ, K. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0.BARTOŇOVÁ, M., et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.KNOTOVÁ, D., a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placeŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2991-6.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placeRADOSTNÝ, L., a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na přednáškách a cvičeních2. četba odborné literatury3. vypracování a prezentace odborné semestrální práce4. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu v rámci odborné rozpravy

Garant

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Oto Dymokurskýdoc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.Mgr. Oto DymokurskýMgr. Lucie Hubertovádoc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.