Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (KPP / TVE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / TVE - Teorie výchovy, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Teorie výchovy v systému pedagogických věd. Mezioborové vztahy: pedagogika, didaktika, historická pedagogika, filozofie výchovy, sociologie výchovy, sociální pedagogika, etopedie, sociologie, sociální psychologie, vývojová psychologie, pedagogická psychologie, psychopatologie, psychoterapie, socioterapie apod.Teorie výchovy, vymezení oboru; význam pro pedagogické vědy a praxi.Biologická a sociální podmíněnost formování osobnosti; různé koncepce teorie osobnosti, odlišný důraz na klíčové faktory individuálního vývoje a pojetí socializačního působení.Výchova a vzdělávání; výchova a socializace: vymezení pojmů, jejich vzájemné vztahy. Problematika výchovných cílů, jejich historická a společenská podmíněnost.Typy výchovného působení, vliv výchovy na životní styl a soustavu hodnot.Rané dětství a klíčové momenty psychosociálního vývoje; primární socializace a její poruchy; raná péče; důsledky zkušeností z časného dětství pro další osobnostní a sociální vývoj.Dítě a problémy současné rodiny. Vztah rodiny a školy. Možnosti pomoci rodině v případě výchovných obtíží.Sekundární socializace; předškolní výchova, škola a její výchovné působení, přijetí sociální role žáka, spolužáka; pedagogický proces - vliv na osobnostní rozvoj; domácí vzdělávání versus školní socializace. Proces výchovy jako řízení životní aktivity člověka (tzv. tvarování jedince) versus koncept edukace jako starosti o člověka. Význam osobnostní a sociální výchovy při komplexní edukační péči. Expresivní aktivity a jejich užití ve výchově. Funkce exprese v poznávání sociálního a kulturního kontextu. Výchovný efekt exprese, interpretace a společné reflexe.Volnočasové aktivity, vliv mimoškolních a mládežnických organizací na socializaci. Vrstevnické skupiny a jejich vliv na dospívajícího; pedagogická práce se sociální skupinou. Vliv komunikačních medií na psychosociální vývoj jedince; možné výchovné problémy.Diferenciace světonázorových postojů, životních hodnot a norem. Problematika individualistického hedonismu a redukcionismu versus osobnostně rozvíjející edukace.Socializace a individualizace, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova.Rozpoznání obtížné životní situace dítěte či dospívajícího; vývojové krize a jejich produktivní zpracování; význam sociální opory; dvojí role pedagogického pracovníka při poskytování psychologické podpory žákům v obtížných životních situacích a možné problémy.Zařízení poskytující poradenskou a preventivně výchovnou péči, možnosti převýchovné a socioterapeutické péče o děti a mládež ohroženou sociálně patologickými jevy; ústavní výchova a ochranná výchova. Vztah mezi výchovnou a sociální prací: sociální pedagogika a kontaktní práce mimo zdi školských institucí.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Teorie výchovy2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, 2006. ISBN 80-239-4908-X.JEDLIČKA, R., ed. Teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.FELLINI, F., GUERRA, T. Amarcord. Praha: Odeon, 1978. DREWERMANN, E. Co je důležité, je očím neviditelné. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1996. ISBN 80-85959-14-3.PAGNOL, M. Jak voní tymián. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-195-1.SALINGEROVÁ, M. A. Kdo chytá sny. Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-460-1.GREENE, G. Kus života. Praha: Vyšehrad, 1974. CHAGALL, M. Ma vie / Můj život. Praha: Metafora, 2013. ISBN 978-80-7359-358-2.ULLMANNOVÁ, L. Proměny. Praha: Práce, 1989. IRVING, J. Svět podle Garpa. Praha: Odeon, 2008. ISBN 978-80-207-1276-9.JEDLIČKA, R. - KOŤA, J. Aktuální problémy výchovy : Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.KLÍMA, P., et al. Kontaktní práce. Praha : Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha, 1997. ISBN 80-7178-180-0.MASLOW, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000. PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.HAVLÍK, R. - KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007. HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7272-197-9.LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4.KOMZÁKOVÁ, M., SLAVÍK, J. ED. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha UK, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.SLAVÍK, J., WAWROSZ. P. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. II. dil. Praha UK, 2004. ISBN 80-7290-130-3.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.

Požadavky

Aktivní účast na kurzu, zpracování komparativní analýzy nejméně 2 publikací z předepsané odborné literatury (alespoň 1 kniha je ze souboru základní literatury), kdy každá analýza knihy má být zpracována nejméně v rozsahu 3 stran strojopisu, a provedení pedagogického rozboru výchovného stylu popsaného autorem některého díla uvedeného ve vybraných literárních zdrojích. Předpokladem pro vykonání zkoušky je orientace v problematice předmětu Teorie výchovy dané tímto sylabem.Pro absolvování zkoušky se předpokládá schopnost kritické komparace prostudovaných textů a syntézy poznatků nabytých studiem i pedagogickou praxí.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.