Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychol. pro vychovatele 1 (KPP / VPPS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / VPPS1 - Pedagogická psychol. pro vychovatele 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pedagogické psychologie a interdisciplinární vztahy. Vztah k psychologickým a pedagogickým disciplínám. Postavení psychologie učení v rámci pedagogické psychologie.2. Bio-psycho-sociální podmíněnost procesu učení; vliv různých faktorů na výsledky práce dítěte a vychovatele. Teorie učení; druhy učení různá třídění; učení jako adaptační proces; učení jako získávání zkušeností, dovedností, postojů apod.3. Učení a paměť. Strategie zapamatování si naučeného; problém zapomínání a vyhasínání paměťových stop; vliv na tyto procesy. Učení a motivace. Emoční potřeby učících se jedinců. Význam odměn a trestů v učení. Význam volních vlastností.4. Vlohy, schopnosti a jejich rozvoj v procesu učení. Inteligence a intelekt: možnosti rozvoje v procesu učení. Tvořivost a inteligence. Nadání a talent. Kognitivní styly a styly učení.5. Přiměřená zátěž, stres při učení, jeho míra a význam; psychohygienická opatření.6. Domácí zázemí dítěte, vztah rodiny k výchově a vzdělávání; dopady změn v rodině na psychickou pohodu dítěte.7. Komunikace mezi vychovatelem a dítětem (verbální a mimoverbální složky); komunikace vychovatele s rodiči.8. Psychologie osobnosti vychovatele. Požadavky na vychovatelovu osobnost; autorita vychovatele. Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti dítěte a k jeho svébytné zkušenosti.9. Styly vychovatelovy práce; řízení (management); vedení (leadership); podpora vzniku výchovně-vzdělávacího společenství.10. Psychosociální zátěž a stres v práci vychovatele, laboropatopsychogenie, poruchy neurotického spektra, psychosomatické poruchy, burn-out syndrom - prevence.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická psychologie pro vychovatele 12. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

KARIKOVÁ, S. Kapitoly z pedagogickej psychológie: učebný text pre pedagógov, vychovávaťelov a majstrov odborného výcviku. Žilina: Inštitút priemyselnej výchovy Žilina, 2006. ISBN 80-8070-509-7.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J., a kol. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.Mgr. Eva Břečková-Chalupová, Ph.D.Mgr. Oto DymokurskýMgr. Lucie Hubertovádoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.