Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychol. pro vychovatele 2 (KPP / VPPS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / VPPS2 - Pedagogická psychol. pro vychovatele 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogicko psychologická diagnostika, její prostředky, metody a cíle.2. Pedagogická diagnóza a její význam pro koncepční výchovně vzdělávací činnost - prognóza.3. Percepce vychovatele a rizika subjektivních soudů. Haló-efekt, předsudky, stereotypizace. Význam přenosu a protipřenosu ve výchovném procesu. Příčiny a důsledky vzniku Golem-efektu nebo Pygmalion-efektu.4. Různé výchovné přístupy a jejich pedagogicko-psychologické kontexty. Nevhodná výchova, psychosociální stres a důsledky pro dětskou psychiku.5. Výchovné problémy dítěte předškolního věku. Školní zralost a připravenost dítěte na zvládání požadavků školy; odklad povinné školní docházky, dodatečný odklad, důsledky chybné rozvahy.6. Možné problémy vychovatele při práci s dětmi se speciálními potřebami a mimořádně nadanými dětmi.7. Poruchy socializace u dětí a dospívajících; jejich příčiny, projevy, následky. Preventivně výchovná činnost. Sociálně patologické jevy ohrožující zdravý vývoj dětí a možnosti preventivního působení. Prevence primární, sekundární, terciární.8. Agrese a agresivní projevy dětí, vzdorovitost, lhaní, podvody, krádeže, záškoláctví, potulky, šikana, vandalismus, delikvence.9. Experimentování s návykovými látkami, alkoholová ebrieta, misúzus, abúzus, závislosti. Impulzivní poruchy chování a poruchy ve struktuře osobnosti; hráčská náruživost; excesivní hraní počítačových her a videoher.10. Poruchy příjmu potravy, anorexie, bulimie. Bigarexie. Rizikové sexuální chování u dospívajících, promiskuita, prostituce.11. Projevy xenofobie, intolerance, rasizmu. Extremizmus. Sekty.12. Životní obtíže a krize. Možnosti a meze zvládání krizových situací. Sociální opora (emoční, informační, instrumentální, opora respektem a potvrzením platnosti, přijetím). Sebepoškozování, sebevražedné jednání, specifika sebevražedného vývoje u dětí a dospívajících; orientační diagnostika hrozící sebevraždy.13. Pravidla pro poskytování poradenských služeb a pro preventivně výchovnou činnost.14. Pedagogicko psychologické poradenství, spolupráce vychovatele se školskými poradenskými zařízeními. Pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče. Etické problémy preventivně výchovné a poradenské činnosti.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická psychologie pro vychovatele 22. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.VALIŠOVÁ, A., a kol. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1939-2.JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.FREUD, A. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-084-4.KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-800-5.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.BLAŽEK, R., POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J. Nebezpečí sekt. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky Brno, 2002. ISBN 80-86568-07-5.HORNEY, K. Neuróza a lidský růst. Praha: Triton, 2000. ISBN 80-7205-715-4.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.HADJ-MOUSSOVÁ, Z., a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I.: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.ADLER, A. Umění rozumět. Praha: Práh, 1993. ISBN 80-85809-04-4.ŠIŠKOVÁ, T., ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.Mgr. Eva Břečková-Chalupová, Ph.D.Mgr. Oto DymokurskýMgr. Lucie Hubertovádoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.