Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané problémy výchovy (KPP / VPVY)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / VPVY - Vybrané problémy výchovy, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývojová psychologie - teorie kognitivního vývoje J. Piageta a E. H. Eriksona, teorie morálního vývoje J. Piageta, L. Kohlberga a R. L. Selmana.2. Sociální psychologie - sociální kognice a porozumění, sociální vliv ve skupině, poslušnost a autorita.3. Normalita a normy chování, sociální deviace, sociální patologie, rizikové chování dětí a dospívajících (riziko vzniku, příčiny, znaky, dělení).4. Rizikové chování - individualizované rizikové chování dětí a dospívajících, agresivita a agrese (příčiny, rozvoj a druhy agrese, sledování násilí v médiích), pití alkoholu, rizikové chování ve skupině (vztahy ve skupině, pozice a role ve skupině, narušené vztahy ve skupině, šikana), kyberšikana a jiná online rizika.5. Řešení rizikového chování - role pedagoga volného času, role rodiny, role dítěte, poradenské služby, ústavní a ochranná výchova, preventivně výchovná péče.6. Prevence rizikového chování - druhy prevence rizikového chování žáků ve školství (primární a sekundární prevence, nespecifická a specifická prevence, všeobecná a selektivní prevence, efektivní a neefektivní prevence), zařízení poskytující prevenci rizikového chování žáků (pedagogicko-psychologická poradna, středisko výchovné péče, Policie ČR, neziskové organizace), specifické oblasti primární prevence rizikového chování.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Vybrané problémy výchovy2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, 2002. ISBN 80-246-0181-8.www.ncbi.cz/category/6-metodiky-ucebni-materialy?download=38http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-pokynyhttp://www.msmt.cz/file/30376LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele: O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno, 2005. ISBN 80-7315-115-4.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.NOLEN-HOEKSEMA, S., et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha, 1997. ISBN 80-7178-154-1.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální deviace. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 80-7367-092-5.http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placeMERTIN, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.MIOVSKÝ, M., a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN v Praze, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/place

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na cvičeních2. četba odborné literatury3. vypracování a prezentace zápočtové práce4. úspěšné ověření získaných poznatků v odborné rozpravě

Garant

PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Oto DymokurskýMgr. Oto Dymokurský