Předmět Vybrané výchovné problémy (KPP / VVPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / VVPE - Vybrané výchovné problémy, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vývojová psychologie - teorie kognitivního vývoje J. Piageta a E. H. Eriksona, teorie morálního vývoje J. Piageta, L. Kohlberga a R. L. Selmana.2. Sociální psychologie - sociální kognice a porozumění, sociální vliv ve skupině, poslušnost a autorita.3. Normalita a normy chování, sociální deviace, sociální patologie, rizikové chování dětí a dospívajících (riziko vzniku, příčiny, znaky, dělení).4. Rizikové chování - individualizované rizikové chování žáků, agresivita a agrese (příčiny, rozvoj a druhy agrese, sledování násilí v médiích), pití alkoholu, rizikové chování ve skupině (vztahy ve skupině, pozice a role ve skupině, narušené vztahy ve skupině, šikana), kyberšikana a jiná online rizika.5. Řešení rizikového chování - role školy, role rodiny, role žáka, poradenské služby, ústavní a ochranná výchova, preventivně výchovná péče.6. Prevence rizikového chování - druhy prevence rizikového chování žáků ve školství (primární a sekundární prevence, nespecifická a specifická prevence, všeobecná a selektivní prevence, efektivní a neefektivní prevence), základní školní dokumenty v prevenci rizikového chování žáků (školní řád, Školní preventivní strategie, Minimální preventivní program, Program proti šikanování), pracovníci poskytující prevenci rizikového chování ve školách (třídní učitel, školní metodik prevence, školní psycholog), zařízení poskytující prevenci rizikového chování žáků (pedagogicko-psychologická poradna, středisko výchovné péče, Policie ČR, neziskové organizace), specifické oblasti primární prevence rizikového chování.
Získané způsobilosti
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Vybrané výchovné problémy2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Literatura
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, 2002. ISBN 80-246-0181-8.www.ncbi.cz/category/6-metodiky-ucebni-materialy?download=38http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-pokynyhttp://www.msmt.cz/socialni-programy/metodicky-pokyn-ministerstva-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-k-jednotnemu-postupu-pri-uvolnovani-a-omlouvani-zaku-z-vyucovani-prevenci-a-postihu-zaskolactvi-predkladaci-zprava-a-text-pokynuhttp://www.msmt.cz/file/30376http://adiktologie.cz/cz/articles/detail/17/3758/Navrh-doporucene-struktury-minimalniho-preventivniho-programu-prevence-rizikoveho-chovani-pro-zakladni-skolyLAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele: O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno, 2005. ISBN 80-7315-115-4.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.KREJČOVÁ, L., MERTIN, V., eds. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., eds. Problémy s chováním ve škole ? jak na ně. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.NOLEN-HOEKSEMA, S., et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.HEWSTONE, M., STROBE, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/MIOVSKÝ, M., a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN v Praze, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/http://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/
Požadavky
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na přednáškách a cvičeních2. četba odborné literatury3. vypracování a prezentace zápočtové práce4. úspěšné ověření získaných poznatků v odborné rozpravě
Garant
PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Oto DymokurskýMgr. Oto DymokurskýMgr. Lucie Hubertová