Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vých. a vzd. dětí a mlád. se soc. znev. (KPP / VVSZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / VVSZ - Vých. a vzd. dětí a mlád. se soc. znev., Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociokulturně znevýhodněné prostředí, vymezení pojmu. Faktory podílející se na sociokulturním znevýhodnění u dětí a mládeže v ČR (chudoba, imigrace, fenomén sociálně-vyloučených lokalit, rasismus).2. Současné trendy ve výchově a vzdělávání dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v ČR a ve světě (EU, USA). Koncept přípravných tříd v ČR - základní idea, současnost a možné varianty v budoucnosti. Význam přípravných tříd pro vyrovnávání příležitostí ve vzdělávání u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Analogické koncepty Head Start a No Child Left Behind (USA) a jejich vyhodnocení.3. Praktický význam spolupráce školy a subjektů poskytujících služby sociální prevence pro děti, mládež a rodiny s dětmi (sociální poradenství, nízkoprahové kluby pro mládež, sociálně aktivizační služby, linky bezpečí). Spolupráce s orgánem sociálně právní ochrany dětí a mládeže (OSPOD).4. Vliv kulturně-etnických specifik na hodnotovou orientaci a na postoje ke vzdělání. Kulturní senzitivita pedagoga. Skryté riziko "White Priviledge". Specifika výchovy a vzdělávání dětí z národnostních a etnických menšin žijících v ČR (romská menšina, vietnamská menšina).5. Specifika výchovy a vzdělávání dětí imigrantů z třetího světa. Imigrace politická x ekonomická. Fenomén vykořenění, aplikace modelu Cristiny Igoy pro výchovu a vzdělávání první generace dětí imigrantů.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Výchova a vzdělávání dětí a mládeže se sociálním znevýhodněním2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., a kol. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-410-9.ŠIŠKOVÁ, T., ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.RADOSTNÝ, L., a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.SUE, W. D, SUE, D. Counseling the Culturally Diverse. Theory and Practise. Hobiken: John Willey and Sons, 2012. ISBN 978-1-118-02202-3.GILBERT, G. O dětech a výchově. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-609-4.MATOUŠEK, O., a kol. Sociální služby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditů

Garant

Mgr. Lucie Hubertová

Vyučující

Mgr. Lucie Hubertová