Předmět Problematika gender ve spec. pedagogice (KSS / CGE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / CGE - Problematika gender ve spec. pedagogice, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia genderu2. Gender jako analytická kategorie3. Gender ve speciální pedagogice4. Gender a tělesnost5. Prosazování genderové rovnosti a rovných příležitostí
Získané způsobilosti
Gender je jedním ze základních analytických nástrojů, kterým lze studovat společnost, a současně jedním z jejích klíčových organizačních principů. V tomto předmětu je hlavní důraz kladen na identifikaci genderových stereotypů na všech úrovních fungování disciplíny speciální pedagogiky - v teoriích a metodách speciální pedagogiky, v praxi procesu edukace - v profesionálním vztahu mezi pedagogickým pracovníkem a jedincem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
VALDROVÁ, J. Gender a společnost. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-808-3.GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.BENEŠOVÁ, J. Problematika gender ve speciální pedagogice. Liberec:TU, 2011. ISBN 978-80-7372-766-6.RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0525-2.WEST, C., ZIMMERMAN, D. H. Doing Gender. Gender & Society 1987 (2) : s. 125-151. 1987. HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Domácí násilí - výpovědi žen žijících v azylovém domě. Gender, rovné příležitosti a výzkum 2006 (2) : s. 46-51. 2006. DOMINELLI, L. Feminist Social Work Theory and Practice. New York : Palgrave, 2002. JAGGAROVÁ, A. M. Feministická etika : projekty, problémy, perspektivy. Filosofický časopis 1992 (5) : s. 782-798. 1992. RIDGEWAY, C. L. Framed before We Know it : How Gender Shapes Social Relations. Gender and Society 2009 (2) : s. 145-160. 2009. BOURDIEU, P. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.MAŘÍKOVÁ, H. (ED.). Proměny současné české rodiny. Rodina - gender - stratifikace. Praha: SLON, 2000. ISBN 80-85850-93-1.HAVELKOVÁ, H. První a druhá vlna feminismu: podobnosti a rozdíly. ABC feminismu. Brno: Nesehnutí, 2004. ISBN 80-903228-3-2.CVIKOVÁ, J., JURÁŇOVÁ, J. Ružový a modrý svet. Rodové stereotypy a ich dosledky. Bratislava: Aspekt, 2005. ISBN 80-89140-52-2.FAUSTO-STERLING, A. Sexing the Body: Gender Politics and the Construction of Sexuality. New York: Basic Books, 2000. GRISE-OWENS, E. Sexism and the Social Work Curriculum : A Content Analysis of the Journal of Social Work Education. Affilia 2002 (2) : s. 147-166. 2002. UHDE, Z. Sexuální obtěžování jako překážka rovných příležitostí žen a mužů. HECZKOVÁ, L., a kol. (ed.). Vztahy, jazyky, těla. Praha: UK v Praze, 2007. ISBN 978-80-903086-6-4.BARNS, A. Social Work, Young Women, and Femininity. Affilia 2003 (2) : s. 148-164. 2003. SOKOLOVÁ, V. Současné trendy feministického myšlení. ABC feminismu. Brno: Nesehnutí, 2004. ISBN 80-903228-3-2.BEM, S. L. The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. New Haven : Yale University Press, 1993. TEW, J. Understanding Power and Powerlessness: Towards a Framework for Emancipatory Practice in Social Work. Journal of Social Work 2006 (1) : s. 33-51. 2006. ELSHTAINOVÁ, J. B. Veřejný muž, soukromá žena. Ženy ve společenském a politickém myšlení. Praha: ISE, 1999. ISBN 808613007X.KARSTEN, H. Ženy - muži. Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X.
Požadavky
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Garant
PhDr. Kateřina Thelenová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Kateřina Thelenová, Ph.D.