Předmět Globální výchova (KSS / MGE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / MGE - Globální výchova, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Globální podstata současného světa, základní principy globálního učení. Cíle globální výchovy.Uvědomění si různých pohledů na svět. Pochopení vlastního vztahu k planetě. Sebeuvědomění.Rozvoj vlastností dítěte důležitých v podmínkách globalizace (sebepoznání, sebehodnocení, sebeúcta, tolerance, empatie, přátelství, schopnost spolupráce).Globální výchova a její postavení v rámci školních vzdělávacích programů, průřezová témata a globální výchova ve školách.Metody práce v globální výchově - simulační hry, diskusní aktivity, hry na formování skupiny, hry v rolích.Využití interaktivní techniky v globální výchově.
Získané způsobilosti
Předmět poskytuje studentům pohled na globální výchovu jako systémové chápání světa, a to z hlediska přírodního, prostorového, časového i z hlediska lidského. Student by měl vidět jevy, věci a skutečnosti vzájemně propojené a ovlivňující se. Pochopit, že podstatou globální a environmentální výchovy je komplexní odpovědnost a směřování k trvalé udržitelnosti života na Zemi s ohledem na rozvoj společnosti a v souladu se životním prostředím, a tento postoj být schopen adekvátně předávat dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
ČINČERA, J., KLÁPŠTĚ, P., MAIER, K. Hry a výchova k občanské společnosti. Praha:Bezk, 2005. ISBN 80-239-5144-0.WINTEROVÁ, L. Kapitoly z ekologické výchovy. Liberec TU, 2003. ISBN 80-7083-788-8.ČINČERA, M., CAHA, J. Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnost. Brno:Paido, 2005. ISBN 80-7315-099-9.HORKÁ,H. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. vyd. rozš. a dopl. Brno : Paido, 2000. ISBN: 80-85931-85-0. Brno, Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.ŠIMIK,O. Základy seznamování s přírodou a společností. 1.vyd. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7. Ostrava, OU, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.ČINČERA, J. Environmentální výchova [aplikace v systému Moodle]. Dostupné z http://moodle.fp.tul.cz, Pedagogika a psychologie (heslo "kaktus"). ČINČERA, J. Environmentální výchova. Od cíle k prostředkům. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova: Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.DAŇKOVÁ, L.; KULICH, J.; TOUŠKOVÁ, B. Škola pro život II. Jak na ekologickou / environmentální výchovu po zavedení rámcových vzdělávacích programů. Praha Pavučina, 2009. ISBN 978-80-903345-9-5.SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno:Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
Požadavky
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Garant
prof. Ing. Josef Šedlbauer, Ph.D.
Vyučující
prof. Ing. Josef Šedlbauer, Ph.D.PhDr. Jan Činčera, Ph.D.