Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Surdopedie 1 (KSS / MLX)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / MLX - Surdopedie 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Charakteristika sluchového postižení v raném a dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace sluchové ztráty, didaktických a výchovných opatření.Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami (s lehkým sluchovým postižením, s těžkým sluchovým postižením).Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Problematika vývoje řeči a komunikačních systémů později ohluchlých osob.Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených.Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití.Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina.Tvoření a rozvoj orální řeči u sluchově postižených. Význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci.Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání.Prstové abecedy: metodika nácviku daktylní komunikace, možnosti jejího využití.Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako forma dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody.Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.Současný systém škol a forem vzdělávání sluchově postižených žáků.Legislativa ve vztahu ke sluchově postiženým a jejich integraci - školský zákon, Vyhláška č. 116/2011 Sb. a č. 147/2011 Sb.

Získané způsobilosti

Studenti se v předmětu seznámí s raným vývojem dítěte prelingválně neslyšícího, jeho projevy, vývojem řeči a možnostmi intervence, realizací vhodných opatření a volbou vhodné komunikační metody či komunikačních metod. Obdobně je předmět zaměřen také na raný věk, předškolní a školní věk dětí postlingválně sluchově postižených a jejich vývoj řeči, volbu vhodné komunikační metody a rozvoj mluvené řeči v případech, kdy je to možné a vhodné. Cílem předmětu je, aby studenti pochopili specifika sluchově postižených dětí, variabilitu jejich projevů a potřeb v závislosti na typu a stupni sluchového postižení.

Literatura

BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha:Septima, 1999. ISBN 80-7216-105-9.JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha, Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7.Dvořák, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha, Septima, 1996. ISBN 80-85801-82-5.HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha, Septima, 2005. ISBN 80-7216-213-6.JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie I. Praha:SPN, 1990. HANÁK, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha IPPP, 2005. ISBN 80-86856-10-0.LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin Osvěta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. A KOL. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. MORALES, C. Orofaciální regulační terapie. Praha Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.VÁGNEROVA, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-1.LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno Paido, 2003. GANGALE, C. D. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha Grada, 2004. ISBN 80-274-0534-6.Kábele, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. SPN, Praha 1988. DVOŘÁK, J. Slovní patlavost. Verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia Clinica, 1999. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.STRASSMEIER, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha Portál, 1996. ISBN 80-85282-87-9.

Požadavky

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.