Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Surdopedie 2 (KSS / MLY)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / MLY - Surdopedie 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní tematické okruhy předmětu:Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří.Endogenní a exogenní činitele ovlivňující volbu komunikačního systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity. Pracovní uplatnění osob se sluchovým postižením, výběr povolání, sociální a pracovní integrace.Sdružení a organizace sdružující osoby se sluchovým postižením - jejich poslání.Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy.Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami.Metodika reedukace sluchu adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem.Metodika psychorehabilitačních kursů, rekondiční pobyty sluchově postižených.Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.Odezírání řeči podmínky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis. Reedukace sluchu u adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení.Odpovídající legislativa - Zákon o sociálních službách.

Získané způsobilosti

Předmět zprostředkovává studentům komentovaný pohled na problematiku přetrvávajících a získaných forem sluchového postižení s akcentem na dospělý a seniorský věk. Studenti pochopí diagnostickou a terapeutickou činnost jako jeden z činitelů kvality života osob se sluchovým postižením a jejich rodin.

Literatura

BAŠTECKÝ, J., KUMPEL, Q., VOJTĚCHOVSKÝ, V. Gerontopsychiatrie. Praha: Grada, 1994. Kolektiv autorů. Kochleární implantáty. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2009. ISBN 978-80-86792-23-1.KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.TARCSIOVÁ, D. Sluchové postihnutie vo vyššom veku. Nitra: Effeta, 2005. ISBN 80-969113-8-4.SOVÁK, M. Stati o reedukaci sluchu. Praha, SPN, 1978. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie, komunikace sluchově postižených. Praha, SPN, 1990. ISBN 80-7066-004-X.HANÁK, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha IPPP, 2005. ISBN 80-86856-10-0.LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin Osvěta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. A KOL. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.Dvořák, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. MORALES, C. Orofaciální regulační terapie. Praha Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.VÁGNEROVA, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-1.LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno Paido, 2003. GANGALE, C. D. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha Grada, 2004. ISBN 80-274-0534-6.Kábele, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. SPN, Praha 1988. DVOŘÁK, J. Slovní patlavost. Verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia Clinica, 1999. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.STRASSMEIER, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha Portál, 1996. ISBN 80-85282-87-9.

Požadavky

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.