Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny umění a architektury 4 (KDA / DUA4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDA / DUA4 - Dějiny umění a architektury 4, Fakulta umění a architektury, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednáškový cyklus je věnován renesančnímu a manýristickému umění. Kurs se zaměřuje na změnu paradigmatu v době renesance a na jeho následné proměny. Důraz je kladen na rekonstrukci dobového vnímání a chápání obrazu a umění obecně ve vztahu k tehdejšímu sociálnímu, filosofickému a teoretickému kontextu. Přednášky se zaměřují na základní koncepce (humanismus, perspektiva, narativita, inspirace, iluse, trancendence) a termíny (disegno, figura, mimesis). Ve vztahu k těmto pojmům kurs analyzuje tehdejší uměleckou praxi propojující volné a užité umění.1. Koncept, rozvoj a symbolická interpretace perspektivy. Od matematiky a geometrie k pohybu, optice a projekci.2. Opouštění dílenského pojetí umění, umění zakládané vědecky a teoreticky (např. L. B. Alberti).3. Vztah prostoru projektovaného a prostoru prožívaného.4. Umělecká situace ve Florencii.5. Další umělecká centra v Itálii.6. Prolínání tradičních a nových prvků, zobrazování mimetické a symbolické, koncept symbolu, alegorie a figurálního zobrazení, specifické případy, např. "figura" dissemblance u Fra Angelica.7. Srovnání italského a severského modelu renesance a jejich specifického historického kontextu.8. Naplnění a překročení renesančního umění. Da Vinci, Michelangelo, Raffael a jejich žáci.9. Renesance v Čechách a na Moravě.10. Interpretace a transformace chápání pojmu disegno.11. Podstata a původ manýrismu.12. Sociální kontext umění, role objednavatelů a patronů. Umění a jeho širší stylový kontext. Propojení výtvarného umění a scénických praktik. Vztah volného a užitého umění.13. Manýristické zahrady (např. Bomarzo), scénické projekty trvalé (Varallo) i přechodné (scénické slavnosti).14. Rezerva.

Získané způsobilosti

Rozvinout schopnost reflexe a kontextuálního myšlení. Získat přehled o vztazích umění a architektury.

Literatura

Wittkower, R. Art and Architecture in Italy 1600-1700. London, 1965. Neumann, J. Český barok. Praha, 1969. Dějiny českého výtvarného umění II. Praha: Academia, 1989. GILBERTOVÁ, K.E., KUHN, H. Dějiny estetiky, Praha: SNKLU, 1965. Huyghe, R. Encyklopedie. Umění renesance a baroku. Umění a lidstvo. Praha, 1970. Norberg-Schulz, Ch. Genius loci - k fenomenologii architektury. Praha, 1994. Sypher, W., Dítě, H., Urbánková, J. Od renesance k baroku: Proměny umění a literatury 1400-1700. Praha: Odeon, 1971. Vojvodík, J. Povrch, skrytost, ambivalence. Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda. Praha, 2008. Vlnas, V. Sláva barokní Čechie. Umění, kultura a společnost 17. a 18. století. Praha, 2001. Blažíček, O. J.:. Umění baroku v Čechách, Praha 1971.

Požadavky

Zkouška: písemný test

Garant

prof. PhDr. Tomáš Vlček, CSc.

Vyučující

Mgr. Filip Šenk