Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rondelová archeologie (ARCH / NRONA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARCH / NRONA - Rondelová archeologie, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Dějiny zkoumání1. Charakteristika mladšího neolitu2. Vznik ?rondelové architektury?3. Mladoneolitické kruhové areály v prostředí lengyelské kultury4. ?Posun? rondelové idey dále na západ do kultury s vypíchanou keramikou5. Výskyt tzv. rondeloidů starší doby bronzové a starší doby železné6. Genius loci, loci consecrati ? mikroregiony s několika rondely nebo velkými ohrazeními jako projev návaznosti tradic7. Úloha vstupů do těchto areálů, vztah k astronomii8. ?Shromažďovací? domy uvnitř rondelů a rondeloidů, oběti a základové oběti pod podlahami ?domů?9. Modely ?domů?, antropomorfní a zoomorfní plastika, antropomorfní a zoomorfní nádoby a jiné ?zvláštní? keramické tvary (lengyelské kultury)10. Rondely a rondeloidy jako společensko-kultovní areály; hieros gamos ? mýtus posvátného oráče, posvátné orby a posvátné svatby11. Zvyšování vnitřní organizace kolektivů mladoneolitických zemědělců a změny ve starší době bonzové a železné

Získané způsobilosti

V případě mladoneolitických kruhových příkopů, tzv. rondelů, šlo v jistém smyslu o civilizační projev zemědělských společenstev, který byl obecnou nutností v životě nositelů některých kultur. Vzhledem k tomu, že se vyskytovaly na širším území od Potisí (Tiszapolgár) nebo snad od Rumunska (Iclod) až po střední Německo (Sachsen-Anhalt), případně ještě dále do Pomohaní (Ippesheim), nebo až do mlžnatého Albionu, byly projevem kulturní jednoty v širší oblasti Evropy. Z uvedené skutečnosti vyplývá široký časoprostorový rozptyl tzv. informační architektury, třebaže užití vlastních mladoneolitických rondelů se omezuje na poměrně krátký časový horizont.

Požadavky

Ukončení písemným testem, v případě potřeby s ústním přezkoušením. Dle potřeby vyučujícího část výuky probíhá formou semináře s aktivní účastí studentů

Garant

doc. PhDr. Jaromír Kovárník, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Jaromír Kovárník, CSc.