Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Archeologie a veřejnost (ARCH / TARAV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARCH / TARAV - Archeologie a veřejnost, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - základní pojmy, prezentace archeologie v zahraničí, možnosti popularizace archeologie v budoucnu2. - minulost ve vztahu archeologie a veřejnosti na našem území: J. E. Vocel, K. Čermák, J. L. Píč, E. Štorch, K. Absolon, J. Bohm, Z. Burian, J. Malina3. univerzitní příprava archeologů, antropologů a učitelů (jde o srozumitelný a systematický úvod do discipliny) a populárně naučná literatura a encyklopedie (často jde o postrádanou syntézu)4. - časopisy (různého stupně popularizace a odbornosti, které zavádí pojmy do běžného jazyka) a denní tisk (který má schopnost vytvořit prestiž oboru)5. - internet (alespoň s některými kultivovanými odkazy) a obrazy a kresby (které formují zásadně naši představu o dávné minulosti)6. - filmový i hraný dokument a hraný film (který má schopnost oslovit diváka emocemi, názorností i příběhem)a výuka na základních i středních školách (kde archeologie zatím nefigurovala)7. ? výstavy a dny otevřených sond (pokud je zrealizuje někdo jiný než stále vytížený archeolog) a archeologický turismus (s rizikem poškození archeologických lokalit)8.- muzea ve volné přírodě či archeoparky (jako ?živá a dotyková? archeologie, která nepracuje s originály) a letní školy archeologie (s pocitem práce archeologa ?na vlastní kůži?, většinou s pobytem placeným účastníkem nebo bez odměny za práci)9. cílové skupiny: samotný archeolog (který se dozví něco mimo svoji specializaci, ale často i něco zásadního) a nearcheologové (byť jsou pouhými spotřebiteli)10.- investor archeologického výzkumu (jeho ?osvícenost? má zásadní význam) a lidová, amatérská archeologie a občanské iniciativy (mohou být archeologii velmi užiteční)11. - obce i vyšší územně správní celky (které se chtějí prezentovat), detektoráři - vykradači památek (kteří mohou jít do sebe)12. obchodníci s památkami (kteří se dozví, že překračují zákon), etnické menšiny, národy a přírodní národy (jejichž nároky naše archeologie naštěstí řeší minimálně).

Získané způsobilosti

Pochopit postoje a vztahy mezi archeologií a veřejností, nutnost vzájemné komunikace

Požadavky

Ukončení písemným testem, v případě potřeby s ústním přezkoušením. Dle potřeby vyučujícího část výuky probíhá formou semináře s aktivní účastí studentů

Garant

doc. PhDr. Radomír Tichý, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Radomír Tichý, Ph.D.