Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějepis s didaktikou (HIU / DESSK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HIU / DESSK - Dějepis s didaktikou, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní pojmy a struktura historické vědy.2. Teoretická problematika filosofie dějin, její vztah k historii.3. Utváření vztahu mezi historií a sociologií.4. Proměny historického poznání a hodnocení v dějinách historického myšlení.5. Problém pojetí historického procesu.6. Charakteristika tzv. nové historie.7. Filosofie dějin v antickém dějepisectví.8. Vývojové tendence evropského dějepisectví v raném středověku.9. Raně křesťanská filosofie dějin v díle Augustina Aurelia.10. Žánrová diferenciace českého raně středověkého dějepisectví a jeho společenský význam.11. Proces laicizace a demokratizace v historiografii posledních Přemyslovců.12. Vrcholně středověký a raně renesanční ráz historiografie doby Karlovy.13. Proměny evropského dějepisectví pod vlivem renesance.14. Specifické podoby italské renesanční historiografie.15. Myšlenková diferenciace zaalpské renesanční historiografie.16. Specifické rysy české humanistické historiografie.17. Mytizace dějinné látky v českém barokním dějepisectví.18. Edukativní tendence českého exilového dějepisectví v době baroka.19. Vliv osvícenského myšlení na rozvoj evropského dějepisectví.20. Podmínky vědeckého rozvoje českého osvícenského dějepisectví.21. Josef Dobrovský a jeho kritická metoda v historické vědě.22. Specifické podoby filosofie dějin v Herderově a Hegelově díle a jejich reflexe v české historiografii.23. Utváření civilizačního konceptu a psychologizujícího pohledu na dějiny ve francouzské historiografii první poloviny 19. století.24. Romantizující tendence české obrozenecké historiografie.25. Rukopis královédvorský a zelenohorský ? mýtus a realita české historiografie.26. Filosofie dějin a metodologické postupy v díle Františka Palackého.27. Vývojové tendence českého dějepisectví mezi Palackým a Gollovou školou.28. Konzervativní linie českého dějepisectví mezi Palackého pokračovateli.29. Vliv Comtova konceptu pozitivní filosofie na proměny evropské historiografie druhé poloviny 19. století.30. Specifické pojetí dějin v Gollově škole.31. Vědecké dílo Jaroslava Golla.32. Spor o smysl českých dějin mezi příslušníky Gollovy školy a stoupenci T.G. Masaryka33. Specifické pojetí pozitivismu v díle Antonína Rezka.34. Rozvoj české vědecké historie v díle Gollových současníků.35. Snahy o překonání pozitivistického dějepisectví v německé historiografii ustavením hospodářské a sociální historie.36. Revize pozitivistického dějepisectví ve francouzské historiografii.37. Vývoj marxistického pojetí dějin id historického materialismu ke kulturní antropologii.38. Kritikové gollovské historiografie /T.G.Masaryk, J. Herben, E. Rádl, F.X. Šalda/.39. Novotného koncepce českých reformačních dějin.40. Syntetické a analytické tendence v díle Josefa Šusty.41. Problém smyslu českých dějin a periodizace v díle Josefa Pekaře.42. Kalistova koncepce kulturního vývoje českých zemí s akcentem na dějiny českého baroka.43. Podíl Bedřicha Mendla na rozvoji studia hospodářských a sociálních dějin.44. Kutnarův metodologický přínos pro českou historiografii.45. Vývojové tendence české historiografie ve druhé polovině 20. století.46. Vývojové tendence světové historiografie ve druhé polovině 20. století.