Předmět Dějepis s didaktikou (HIU / DEZS2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HIU / DEZS2 - Dějepis s didaktikou, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Postavení historie v systému společenských věd a struktura historické vědy.2. Vztah mezi historií a filosofií.3. Perspektivy spolupráce mezi historií a sociologií.4. Problém periodizace dějin.5. Problém pojímání historického procesu.6. Dějiny každodennosti a dějiny všedního dne jako nový prostor pro historické výzkumy.7. Hlavní představitelé řeckého a římského dějepisectví antického starověku.8. Vývojové tendence evropského dějepisectví v raném středověku.9. Koncepce vývoje lidské společnosti v díle Augustina Aurelia.10. Vývojové tendence českého dějepisectví raného středověku.11. Proces laicizace a demokratizace v historiografii posledních Přemyslovců.12. Pokusy o začlenění českých dějin do evropského kontextu v historiografii doby Karlovy.13. Proměny evropského dějepisectví pod vlivem renesance.14. Hlavní osobnosti italské renesanční historiografie.15. Vývojové tendence zaalpské renesanční historiografie.16. Hájkova Kronika česká ? fenomén českého humanistického dějepisectví a její pro historiografii následujícího období.17. Fenomén jezuitského vlastenectví v kontextu českého barokního dějepisectví.18. pojetí stavovského odboje v českém protestantském dějepisectví doby barokní.19. Vliv osvícenského myšlení na rozvoj evropského dějepisectví.20. Podmínky vědeckého rozvoje českého osvícenského dějepisectví.21. Vědecké dílo Josefa Dobrovského a jeho význam pro následující českou historiografii.22. Utváření metodologických zásad německé historické školy.23. Tématické vymezení francouzské historiografie první poloviny 19. století.24. Koncepce slovanské vzájemnosti v historiografii národního obrození.25. Josef Linda ? Václav Hanka, tvůrci rukopisů a jejich historické myšlení26. Koncepce českých dějin v díle Františka Palackého.27. Vývojové tendence českého dějepisectví mezi Palackým a Gollovou školou.28. Václav Vladivoj Tomek ? historiograf města Prahy a ?pokračovatel? v díle Palackého.29. Pozitivismus v evropské historiografii.30. Metodologické zásady Gollovy školy.31. Vědecké dílo Jaroslava Golla.32. Masaryk a Pekař ve sporu o smysl českých dějin.33. Syntetické pojetí českých dějin v díle Antonína Rezka.34. Popularizace historie v díle Gollových současníků.35. Snahy o překonání pozitivistického dějepisectví v německé historiografii ustavením hospodářské a sociální historie.36. Revize pozitivistického dějepisectví ve francouzské historiografii.37. Pokusy o revizi českého pozitivistického dějepisectví.38. Základní principy marxistické historiografie.39. Vyvrcholení úsilí o vytvoření nové syntézy českých dějin v díle Václava Novotného.40. Josef Šusta a evropská historiografie.41. Vědecké dílo Josefa Pekaře.42. pojetí českého baroka v díle Zdeňka Kalisty.43. František Kutnar a jeho přínos pro rozvoj českých sociálních a hospodářských dějin.44. Vědecké dílo Bedřicha Mendla.45. Vývojové tendence české historiografie ve druhé polovině 20. století.46. Vývojové tendence světové historiografie ve druhé polovině 20. století.