Předmět Film jako hist. pramen refl. mod. děj. 1 (HIU / FIPR1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HIU / FIPR1 - Film jako hist. pramen refl. mod. děj. 1, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vysvětlení pojmu visegrádská čtyřka a základní naznačení historického vývoje jejích států.2. Film jako relevantní historický pramen ? vymezení pojmu a možnosti využití. Specifika kinematografie v komunistickém režimu.3. Socialistický realismus 50. let. Základní paradigma mezi realitou a chtěnou skutečností. Botostroj, Únos, Člověk z Mramoru.4. První náznaky revize: přehodnocování nedávných dějin. Zobrazení Slovenského štátu a SNP (Obchod na korze, Zvony pre bosých).5. Polská filmová škola - barokizující dramatičnost A. Wajdy ? Pokolení, Kanály, Popel a démat.6. Maďarské trauma budapešťských událostí prostřednictvím historizující tvorby Miklóse Jancsó ? Beznadějní, Ticho a křik.7. 50. léta z pohledu konce 60. a začátku sedmdesátých let; diference mezi ČSSR a Maďarskem ? Ucho, Všichni dobří rodáci, Postava k podpírání, Každý den odvahu, Skřivánci na niti, Dny čekání, Dvojí pohled.8. Česká nová vlna I. ? metafyzická kinematografie v díle Pavla Juráčka a Jana Němce; Případ pro začínajícího kata, O slavnosti a hostech9. Česká nová vlna II. ? zobrazení každodenního života u Formana, Papouška, Passera, Chytilové a dalších (Konkurz, Černý Petr, Semikrásky)10. Slovenská kulturní specifika ? Uher, Solan, Jakubisko, Havetta, Hanák.11. Gulášový socialismus prostřednictvím Bély Tarra ? Rodinné ohniště, Panelkapscolat.12. Polské kino morálního neklidu přelomu 70. a 80. let; F. Falk, K. Kieślowski, A. Wajda, K. Zanussi, A. Holland.13. Slovenská realita 80. let v díle D. Hanáka a Š. Uhera; Já milujem ty miluješ, Pásla kone na betóne.
Získané způsobilosti
Prostřednictvím hraného filmu přednáška ukazuje styčné a odlišné aspekty poválečného vývoje jednotlivých zemí visegrádské čtyřky. Posluchač by měl na základě přednášky být schopen odlišit a porovnat kulturní a historické odlišnosti jednotlivých zemí. Současně by si měl osvojit základní interpretační rámce pro čtení filmu jako historického pramenu.
Požadavky
Student uzavírá kurz podle vlastního rozhodnutí zkouškou nebo zápočtem prováděným formou kolokvia.Zkouška: Student musí prokázat, že pochopil podstatu kritického přístupu k filmovému médiu a jehohistorickou výpovědní hodnotu. Zároveň musí být schopen pojmenovat základní odlišnosti v historickém vývoji jednotlivých státu tzv. visegrádské čtyřky.Zápočet bude získán formou absolvování kolokvia, tj. účasti při skupinovém ústním prověření rozsahu základních znalostí o kinematografických a historicky vývojových tendencích daných zemí.
Garant
PhDr. Jan Mervart, Ph.D.