Předmět Film jako hist. pramen refl. mod. děj. 2 (HIU / FIPR2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HIU / FIPR2 - Film jako hist. pramen refl. mod. děj. 2, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vysvětlení pojmu visegrádská čtyřka a základní naznačení vývoje; prameny, literatura.2. Úvod do problematiky filmového mé-dia; základní filmologické pojmy.3. Film jako relevantní historický pra-men; odraz doby versus záměr tvůrce ? příklady.4. Zobrazení Slovenského štátu u Kadára a Klose; Obchod na korze.5. Radokovo a Němcovo zobrazení holo-caustu; Daleká cesta, Démanty noci.6. Estetický schematismus 50. let.7. 50. léta z pohledu konce 60. a začátku sedmdesátých let; diference mezi ČSSR a Maďarskem ? Ucho, Všichni dobří rodáci, Dny čekání, Dvojí pohled.8. Polská specifika - barokizující drama-tičnost A. Wajdy ? Kanály, Popel a dé-mat.9. Česká nová vlna I. ? absurdizující pa-rafráze v díle Pavla Juráčka a Jana Něm-ce; Postava k podpírání, Deníky Pavla Juráčka, O slavnosti a hostech.10. Česká nová vlna II. ? zobrazení kaž-dodenní všednosti u Formana, Papouška, Passera, Chytilové a dalších; Konkurz, Černý Petr, Semikrásky11. Polské kino morálního neklidu pře-lomu 70. a 80. let; K. Kieślowski, A. Wajda, K. Zanussi.12. Slovenská realita 80. let v díle D. Hanáka a Š. Uhera; Já milujem ty milu-ješ, Pásla kone na betóne.13. Soudobé trendy.
Získané způsobilosti
Za pomoci filmového média přednáška ukazuje styčné a odlišné aspekty vývoje jednotlivých zemí. Student by měl na základě přednášky být schopen pojmenovat základní vývojové odlišnosti i shodné rysy. Zároveň by si měl osvojit kritický přístup k filmu jakožto historickému pramenu, t. zn. měl by být schopen číst film jako historický pramen vypovýdající o minulosti, stejně jako o době jeho vzniku.
Literatura
Ferro, Marc. Cinema and history. Detroit, 1988. ISBN 0-8143-1904-1 .Iordanova, Dina. Cinema of the other Europe. London, 2003. ISBN 1-903364-64-7 .Cunningham, John. Hungarian cinema. London, 2004. ISBN 1-903364-80-9 .Haltof, Marek. Polish national cinema. New York, 2002. ISBN 1-57181-276-8 .Kenez, Peter. Cinema and Soviet society from the revolution to the death of Stalin. London, 2001. ISBN 978-1-86064-568-6.Deleuze, Gilles. Film. Vyd. v ČR 1. Praha, 2000. ISBN 80-7004-098-X .Sadoul, Georges. Dějiny filmu. 1 . vyd. Praha, 1958. Thompson, Kristin. Dějiny filmu. 1. vyd. Praha, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.Płażewski, Jerzy. Dějiny filmu 1895-2005. Vyd. 1. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.Rupnik, Jacques. Jiná Evropa. Praha, 1992. Liehm, A. J. Ostře sledované filmy. Vyd. v ČR a v tomto souboru 1. Praha, 2001. ISBN 80-7004-100-5.Liehm, A. J. Příběhy Miloše Formana. Praha, 1993. ISBN 80-204-0388-4.Liehm, A. J. Rozhovor. Praha, 1966. Falkowska, Janina. The political films of Andrzej Wajda. Providence, 1996. ISBN 1-57181-005-6 .
Požadavky
Student musí prokázat, že pochopil podstatu kritického přístupu k filmovému médiu a jeho historickou výpovědní hodnotu. Zároveň musí být schopen pojmenovat základní odlišnosti v historickém vývoji jednotlivých státu tzv. visegrádské čtyřky. Výsledné hodnocení je založeno na pohovoru nad písemnou rpací, kterou student/tka po dohodě s vyučujícím vypracuje na předem zvolené téma (kinematografická tendence, konkrétní film). Práce se bude věnovat vztahu daného tématu k historii dané oblasti. Rozsah: 6-8 normostran, včetně klasického poznámkového aparátu.
Garant
PhDr. Jan Mervart, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jan Mervart, Ph.D.