Předmět Lidové stavitelství (HIU / LIDST)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HIU / LIDST - Lidové stavitelství, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.? úvod? základní vazby na žitý prostor (podmínky materiálové a klimatické) a souvisící rozložení různých druhů lidových staveb podle stavebních materiálů a stavebních zvyklostí? stručná zmínka o vesnickém urbanismu (typy vsí, vztahy usedlostí a domů k prostoru)? příklady zajímavých staveb (nejstarší dochované stavby, archaizující objekty, velké objekty, v lokalitě neobvyklé stavební zvyklosti ? tj. konstrukce a prvky)? zmínky o různých objektech, které jsou součástí lidového stavitelství? typy usedlostí, funkční a prostorové vztahy v nich2.? vývoj vesnického domu v Čechách (lze omezit pouze na východní Čechy, kde je ostatně nejvíc dokladů domů z 16. a 17. století)? prostorové uspořádání domu a s tím souvisící vývoj vytápění a charakteru obytné místnosti? vztahy v obytné místnosti (otopné zařízení a nábytek, další důležité předměty v interiéru)? stručná zmínka o hospodářských objektech (sýpky, stodoly, kolny, chlévy a chlívky, maštale, ovčíny, holubníky, kurníky, hnojiště, záchody, včelíny, ohrazení?)3.? vesnické technické památky I. ? základní dělení, stručný úvod do charakteristiky a vývoje technických objektů, technologický způsob využívání objektů (výrobní objekty ? mlýny, pily, olejny, sušárny lnu a konopí, ovoce nebo obilí, kovárny, cihelny?)4.? vesnické technické památky II. ? stručný úvod do charakteristiky a vývoje technických objektů (nevýrobní objekty ? dopravní objekty včetně přenocování osob, dopravy materiálu, dopravních značení a doplňujících staveb, objekty souvisící s pohonem, zdroje, nadržování a rozvádění vody a jejího využití od vesnických lázní po pradla a valchy na ruční praní, skladovací objekty včetně lednic?)5.? základní prameny ? písemné (berní rula, tereziánský katastr, josefský katastr, duplikát stabilního katastru, pozemkové knihy, historické topografie?), mapové (1. a 2. vojenské mapování, stabilní katastr ? indikační skica a císařský otisk, mapy panství?) a stavební plánová dokumentace (především z 19. a 20. století, ale lze ji dohledat i z 2. poloviny 18. století), doplňkově též historické fotografie? metody poznávání vývoje staveb (stanovení stáří jejích jednotlivých částí): stavebně-historický průzkum včetně dějin objektu (archivní rešerše), dendrochronologická metoda; záměrně vynechávám archeologické metody6.? cvičení v terénu ? návštěva vybraných objektů (např. dům čp. 2 ve Vračovicích s jizbou /dendrochronologicky datován 1538/, dům čp. 49 ve Vraclavi /dendrochronologicky datován 1653/, polygonální stodoly v Tržku a Chotěnovicích /18. a 19. století/, mlýn čp. 44 v Morašicích /3. čtvrtina 18. až začátek 19. století/, mlýn čp. 35 v Zálší /konec 18. až 1. polovina 20. století/, zájezdní hospoda čp. 98 v Němčicích /1. třetina 19. století/, vybraný patrový zděný dům z Vysokomýtska /klasicistní období/, mlýn čp. 35 v Písečné /1. polovina 20. století/); poznávání objektů pohledem z vnějšku a návštěvou v interiéru
Získané způsobilosti
Seznámit posluchače se základními znaky a charakteristikou tzv. lidového stavitelství včetně technických objektů se zaměřením na východní Čechy. Posluchači získají povědomí o tom, jaké jevy jsou podstatné pro pochopení
Požadavky
Ukončení písemným testem, v případě potřeby s ústním přezkoušením. Dle potřeby vyučujícího část výuky probíhá formou semináře s aktivní účastí studentů
Garant
PhDr. Radim Urbánek