Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Soudobá analytická filozofie (KFSV / FBSAF)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFSV / FBSAF - Soudobá analytická filozofie, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1 Co to je analytická filosofie?Dva póly filosofie a jejich oddělení v našem stoletíKlíčoví analytičtí filosofové a jejich dílaI. Klasická analytická filozofie2 Frege ICesta od zpevňování základů matematiky k logiceLogický systém BegriffschriftuAnalýza pojmu čísla jako paradigma explikacečetba ba semináři: Frege, G.: 'O smyslu a významu', SCIENTIA&PHILOSOPHIA 4, 1993.3 Frege IISémantika: rozlišení mezi smyslem a významemExplikace pojmů jakožto funkcíParadox rozvracející Fregův logický systémčetba ba semináři: Frege, G.: 'Myšlenka', ve SCIENTIA & PHILOSOPHIA č. 6, 1994, 50-75.4 Russell IAnalýza určitých deskripcí jako paradigma logické analýzyPoznání konfrontací vs. poznání prostřednictvím deskripceTeorie typů jako odpověď na paradoxčetba ba semináři: Russell, B.: 'O označení', v Russell: Logika, jazyk, věda (ed. L.Tondl a K.Berka), Praha, Svoboda 1967.5 Russell IIVztah mezi jazykem a světem: logický atomismusImpulsy dané klasické analytické filosofii logikouAxiomatizace našeho vědění a Hilbertův programTarského teorie pravdivostiGödelův důkaz neúplnostičetba ba semináři: Russell, B.: 'Poznání založené na obeznámenosti a poznání založené na deskripci', Filosofický časopis 49, 2001.6 Vídeňský kruhPokus o vybudování filosofie na zcela novém, vědečtějším základěVerifikační kritérium smysluplnostiFilosofie jakožto analýza jazykačetba ba semináři: Schlick, M.: 'Budoucnost filosofie', Organon F 9, 2002, 406-418.7 CarnapObecná teorie syntaxe a syntaktická (od)vysvětlení filosofických problémůObrat k sémantice; dělení teorie jazyka na syntax, sémantiku a pragmatikuExtenze a intenzečetba ba semináři: Carnap, R.: 'Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka', Filosofický časopis 39, 1991, 622-643.8 Wittgenstein IStruktura TraktátuObrázek vztahu jazyka a světa podle Traktátučetba ba semináři: Wittgenstein, L.: Tractatus logico-philosophicus, Praha, OIKOYMENH 1993 (vybrané partie)9 Wittgenstein IIJazyjkové hry ve ZkoumáníchFilosofie obyčejného jazykaAustin a Grice o řečových aktechStrawsonova modifikace Russellovy analýzy určitých deskripcíRylova behavioristická destrukce mysličetba ba semináři: Austin, J. L.: Význam slova, Organon F 5, 1998, 250-26510 QuineKritika "dvou dogmat empirismu"Holisitická koncepce jazyka a poznáníčetba ba semináři: Quine, W.V.O.: 'Dvě dogmata empirismu' v Co je analytický výrok?, OIKOYMENH, Praha, 1995.II. Nedávný a současný vývoj11 Formální sémantikaPost-carnapovská intenzionální logika a sémantikaKripkova a Putnamova teorie výzazů jako rigidnich designátorůHyperintenionální teorie významučetba ba semináři: Tichý, P.: 'O čem mluvíme', v Tichý: O čem mluvíme (vybrané stati k logice a sémantice), FILOSOFIA, Praha, 1996.12 Filosofie mysliModely mysliVztah mezi tělem a myslíUmělá inteligence?četba ba semináři: Searle, J.: 'Problém mysli a těla', v Searle: Mysl, mozek věda, Mladá fronta, Praha, 1994.13 Postanalytická filosofieWillfrid Sellars a mýtus danéhoDonald Davidson a třetí dogma empirismuRelativizující tendence u Rortyho, Goodmana a dalšíchčetba ba semináři: Goodman, N.: 'Slova, díla, světy', v Obrat k jazyku: druhé kolo, Filosofia, Praha, 1998

Získané způsobilosti

Cílem přednášky je seznámit studenty s historickým vývojem a především s problémy hrajícím klíčovou roli pro jednu ze dvou dominantních tradic filosofie XX. století, analytické filosofie.

Požadavky

Zápočet student obdrží na základě aktivní účasti na semináři a na základě splnění testu, ve kterém prokáže znalost probíraných textů. Zkouška je ústní, zkouší se zvládnutí přednášené látky.

Garant

prof. RNDr. Jaroslav Peregrin, CSc.

Vyučující

prof. RNDr. Jaroslav Peregrin, CSc.