Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekologická etika (KFSV / FEKET)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFSV / FEKET - Ekologická etika, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. O čem je ekologická etika?Úvodní seznámení s kontextem vzniku pochybností o morální oprávněnosti našeho zacházení s přírodou. (White, L.: Historické kořeny naší ekologické krize)2. Je způsob, jakým využíváme přírodu samozřejmý? Je tento přístup spojen se západní civilizací?Zamyšlení, nad přesvědčeními, idejemi, hodnotami, které mohou být příčinou našeho destruktivního chování ve vztahu k přírodě. (Moncrief, L. W.: The Cultural Basis of Our Environmental Crisis)3. Je naše jednání přirozené, takže je ani nemůžeme změnit? Nebo je na našem jednání něco eticky špatného? Máme za ně odpovědnost? Rozlišení svobodného a determinovaného jednání. (Watson, R.: A Critique of Anti-Anthropocentric Biocentrism)4. Jaké důvody můžeme uvést pro podporu tvrzení, že vykořisťující jednání vůči přírodě je eticky špatné?Antropocentrické zdůvodnění. (Callicott, J.B.: Neantropocentrická teorie hodnot a etika životního prostředí.)5. Mají zvířata práva? Na čem se tato práva mohou zakládat? Máme důvody, proč bychom se zvířaty měli zacházet ohleduplně?Obrana práv zvířat, hlavní představitelé. (Singer, P.: Všichni tvorové jsou si rovní (Osvobození zvířat). Regan, T.: The Case for Animal Rights)6. Je oprávněné postulovat morální ohledy vůči savcům, ale vyjímat z nich ryby nebo stromy? Není takové dělení jen důsledkem našich sympatií?Biocentrismus I. (Schweitzer, A: Etika úcty k životu, Attfield, R., The Good of Trees)7. Proč je špatné život poškozovat? Biocentrismus II. (Taylor, P.: The Ethics of Respect for Nature)8. Pokud je nejdůležitější stabilita celku, jaké etické imperativy z toho vyplývají?Ekocentrismus. (Leopold, A., Obrázky z chatrče. Hardin, G., Living on a Lifeboat)9. Může být etickým důvodem ochrany přírody pocit osobního naplnění?Holismus. (Naess, A.: Sebeuskutečnění)

Získané způsobilosti

Cílem je jednak úvodní seznámení s oblastí ekologické etiky, hlavními představiteli a diskutovanými tématy. Druhým cílem je otevřít prostor pro uvědomění otázek, které se vztahují ke kulturně přejímaným samozřejmostem, morálním přesvědčením a místu člověka v přírodě.

Literatura

Naess, A. Ekologie, pospolitost a životní styl. 1993. Schweitzer, A. Nauka úcty k životu. Praha, 1974. Leopold, A. Obrázky z chatrče. 2000. Singer, P. Osvobození zvířat. Praha, 2001. Keller, Jan. Přemýšlení s Josefem Vavrouškem. Praha, 1995. Taylor, P. Respect for nature. Princeton, 1996. Kohák, Erazim. Zelená svatozář. 3. vyd., Ve SLONu a v češtině 2., přeprac. vyd. Praha, 2000. ISBN 80-85850-86-9.Gore, Al. Země na misce vah. 1. vyd. Praha, 1994. ISBN 80-85794-21-7.

Požadavky

? aktivní účast s předcházející přípravou na semináře. ? zpracování doplňujících textů v angličtině.

Garant

Mgr. Marie Hrdá, Ph.D.