Předmět Filosofická antropologie (KFSV / NSFIA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFSV / NSFIA - Filosofická antropologie, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. O čem je filosofická antropologie a k čemu?2. Odkud pocházíme, čím jsme se staliMýty a smysl lidské existence. Má rozum zásadní význam? Co je rozum?3. Tělo a dušeDualistické pojetí člověka a následky, ke kterým vede.4. TělesnostLišíme se od zvířat již svým fyzickým založením?5. Osoba a osobnostMůže živé lidské tělo nebýt člověkem? Zakládá lidskou důstojnost a právo ochrany již tělesné bytí?6. Nevybavenost člověkaJe lidská nespecializovanost a nevybavenost výhodou? Je technika následkem této výhody?7. Sociobiologie a naturalizování člověkaJsou veškeré rysy člověka vysvětlitelné evolučními kořeny společnými se zvířaty?8. Zvíře a člověk, respektive zvíře člověkExistuje podstatný a kvalitativní rozdíl mezi člověkem a zvířetem nebo jde jen o otázku stupně schopností?9. Pudy a duchJe člověk a jeho konání zcela směřováno a determinováno puzením? Nebo je naším rysem schopnost toto puzení reflektovat a překonat?10. Láska a sexualitaLáska jako nejhlubší universální potřeba člověka. Sexualita jako záhada.11. Smysl životaMá lidské bytí nějaký smysl? Je touha po štěstí tím, co nás vede? Co je dobrý život?12. Krátké shrnutí dalších tématSmích a komično, hra, moralita, lidská důstojnost, svoboda, smrt.13. Závěrečné shrnutí
Získané způsobilosti
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností: Tento kurz má za cíl nejen uvést do hlavních témat filosofie člověka a filosofické antropologie, ale především vést k vlastnímu promýšlení otázek spojených s lidskou existencí. Cílem je připravit studenta společenských věd ke schopnosti zohledňovat poznatky přírodních i společenských věd a těžit z nich podněty k zodpovídání otázek o našem vlastním postavení. Student by měl být motivován a inspirován k vlastní přípravě témat na střední škole a propojení s dalšími obory lidského vědění.Student rovněž získá znalosti o hlavních myšlenkách vybraných filosofů či filosofických směrů. Osvojení těchto znalostí je totiž nutným předpokladem pro zvládnutí jeho budoucích pedagogických úkolů.
Literatura
kolektiv autorů. Bolest a naděje: deset esejů o osobním zrání. Praha, 1992. Sartre, Jean-Paul. Existencialismus je humanismus. Vyd. 1. Praha, 2004. ISBN 80-7021-661-1.Sokol, Jan. Filosofická antropologie. Vyd. 2. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.Tvrdý, F. Ch. Darwin a naturalistické koncepce člověka. Brno, 2011. Marcel, Gabriel. K filosofii naděje. Praha, 1970. Scheler, Max. K ideji člověka. Praha, 1993. Freud, Sigmund. Nespokojenost v kultuře. 1. vyd. Praha, 1998. ISBN 80-86202-13-5.Plessner, H. Predmet filosofické antropologie. Praha, 1965.
Požadavky
Požadavky pro udělení zápočtu:- aktivní účast na seminářích včetně přípravy na semináře (dopředu přečtené zadané literatury)- písemný test z povinné literatury
Garant
Mgr. Marie Hrdá, Ph.D.