Předmět Aplikovaná sociologie (KP / APLI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KP / APLI - Aplikovaná sociologie, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1)Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří), jedinec a jeho životní dráha.2)Sociální podstata výchovného procesu, prostředí jako výchovný činitel.3)Sociální kontext dětství (popis sociální situace). Dětství a socializace, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas), vrůstání do světa dvou pohlaví.4)Mládí jako proces dospívání, postavení a charakteristika mládeže v současnosti. Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny).5)Rodina jako hlavní socializační činitel, sociologické chápání rodiny. Instituce zaměřené na kompenzaci funkcí rodiny.6)Škola jako socializační činitel, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. Vzdělanostní dráhy mládeže, příprava na povolání (dvojí rozhodování o životní perspektivě).7)Lokální, skupinové (vrstevnická skupina), pracovní a volnočasové prostředí.8)Výchovné působení dalších činitelů (hromadné sdělovací prostředky, umění a organizace s ním spojené, sportovní a tělovýchovné organizace, dětské a mládežnické organizace).9)Hodnotová orientace mládeže.10)Životní způsob mládeže v současnosti, problematika zdravého způsobu života, výklad základních kategorií život. způsobu (komplex činností času pracovního, vázaného a volného), vybrané problémy život. způsobu (život. způsob v závislosti na pohlaví, věku, lokalitě ...).11)Činnosti volného času se zaměřením na volný čas dětí a mládeže, volný čas jako fenomén industriální společnosti, jako další socializační činitel.12)Ohrožení dětí a mládeže v prostředí, výchova a sociální deviace.13)Sociální komunikace a výchova
Získané způsobilosti
Analyzovat sociální aspekty výchovného procesu, charakterizovat prostředí, v nichž se výchovný proces odehrává. Poskytnout souhrn sociologických poznatků o dětech, mládeži a jejich způsobu života. Orientovat se v problematice prevence sociálně deviantního chování.
Požadavky
Zápočet na základě semestrální práce (písemná práce na zadané téma). Ústní zkouška.
Garant
PhDr. Lucie Kudová, Ph.D.