Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Latinská Amerika v mezinár. vztazích (KP / LAME)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KP / LAME - Latinská Amerika v mezinár. vztazích, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

7. 10. Vztahy Latinské Ameriky s USA do 2. světové válkyPovinná četba-Smith, Robert Freeman. 1978. "The American Revolution and Latin America: An Essay in Imagery, Perceptions, and Ideological Influence" Journal of Interamerican Studies and World Affairs, Vol. 20, No. 4, s. 421-441.-van Alstyne, Richard W.:. 1980. "The Panama Canal: A Classical Case of an Imperial Hangover." Journal of Contemporary History 15, No. 2, s. 299-316.14. 10. - Vztahy Latinské Ameriky s USA po 2. světové válcePovinná četba-Vandenbroucke, Lucien S. 1984. "Anatomy of a Failure: The Decision to Land at the Bay of Pigs." Political Science Quarterly, Vol. 99, No. 3, 471-491.-Livingstone, Grace. 2009. "America's Backyard". London, New York: Zed Books, s. 101-119. (Chapter 7 - The End of the Cold War, 1989-2001)-Parish, Randall, Peceny, Mark. 2002. "Kantian Liberalism and the Collective Defense of Democracy in Latin America." Journal of Peace Research 39, č. 2, 229-250.-Cockcroft, James. 2006. "Imperialism, State and Social Movements in Latin America." Critical Sociology 32, č. 1, 67-81.21. 10. - Integrační procesy ve Střední AmericePovinná četba-Bulmer-Thomas, Victor. 1998. "The Central American common market: From closed to open regionalism." World Development, Vol. 26, No. 2, s. 313-322.-Abrahamson, Peter. 2007. "Free Trade and Social Citizenship. Prospects and Possibilities of the Central American Free Trade Agreement (CAFTA-DR)." Global Social Policy 7: 3, s. 339357.28. 10. státní svátek, výuka se nekoná4. 11. Výuka se nekoná (povinná účast na mezinárodním semináři o kvalitě demokracie)11. 11. Integrační procesy v KaribikuPovinná četba-Sanders, Ronald: 2007. Venezuela in the Caribbean: Expanding its Sphere of Influence. The Round Table 96: 391, s. 465476.-Seaga, Edward: 2005. Processes of Regional Governance: The Agony of the Fifteen. Social and Economic Studies 54: 3, s. 128-144.18. 11. - Integrační procesy v Jižní AmericePovinná četba-Oelsner, Andrea. 2009. "Consensus and Governance in Mercosur: The Evolution of the South American Security Agenda". Security Dialogue, April 2009 vol. 40 no. 2 191-212.-Sanahuja, José Antonio: 2008. "From "Open Regionalism" to the Union of South American Nations: Crisis and Change in Latin American Regional Integration". In Springerová, Pavlína, Němec, Jan a Špičanová, Lenka (eds.). Election Year 2006: Latin America at the Crossroad. Praha, s. 188-207.25. 11. - Regionální nebo kontinentální integrace?Povinná četba-"South American Integration. Mercosur RIP?" The Economist, Jul 14th 2012, dostupné zde http://www.economist.com/node/21558609-Horwitz, Betty. 2010. The transformation of the Organization of American States : a multilateral framework for regional governance. London, New York: Anthem Press, pp. 113149.2. 12. - Válečné konflikty a bilaterální vztahy v Latinské Americe v 19. a 20. stoletíPovinná četba-Martín, Félix E. 2006. Militarist Peace in South America. Conditions for Peace and War. Palgrave Macmillan, pp. 124.-St John, Ronald Bruce. 1994. "The Bolivia-Chile-Peru Dispute in the Atacama Desert". Boundary and Territory Briefing. IBRU, Vol. 1, No. 6. Dostupné zde https://www.dur.ac.uk/ibru/publications/download/?id=2059. 12. - Energetická bezpečnost v Latinské AmericePovinná četba-Philip, George. 1982. Oil and Politics in Latin America. Nationalist Movements and State Companies. Cambridge University Press, pp. 201 226, 312326.-Arriagada, Genaro. "Energy Policy in Latin America: The Critical Issues and Choices". Energy Working Paper, IDB (October 2010). Dostupné na http://www10.iadb.org/intal/intalcdi/PE/2010/07482.pdf

Získané způsobilosti

Cílem předmětu je aplikovat teoretické poznatky z obecných kurzů s tematikou mezinárodních vztahů na prostředí Latinské Ameriky a rozšířit dosavadní znalosti studentů z historických předmětů zaměřených na tento region. Jeho struktura je členěna do tří tematických celků. Jsou zde představeny hlavní teoretické směry výzkumu mezinárodních vztahů a vymezeny historické souvislosti mezinárodního rozměru politiky latinskoamerických zemí. Dále je pozornost věnována bilaterálním vztahům jak mezi jednotlivými zeměmi regionu, tak se třetími zeměmi. Velká pozornost zde bude věnována problematice latinskoamerických vztahů se Spojenými státy americkými. Následně budou poslcuhaři uvedeni do problematiky multilaterálních vazeb v Latinské Americe. Zde jsou zkoumána hlavní regionální integrační uskupení ve Střední a Jižní Americe.

Požadavky

Výuka probíhá formou přednášek a seminárních diskusí. Vyučující nebudou studentům poskytovat přednášky v powerpointových prezentacích. Kurz je ukončen zápočtem (max. 60 bodů) a ústní zkouškou. Zápočet bude udělen na základě splnění těchto požadavků:1. Prezentace (10 bodů)Každý student přednese 1 prezentaci během semestru. Prezentace musí splňovat následující kritéria:a) rozsah: 15?20 minutb) prezentace bude ve formě powerpointuc) prezentace bude přednesena, nikoli přečtenad) prezentace musí čerpat ze zadaných zdrojů a obsahovat jejich bibliografickou citaci e) Úkolem prezentujícího je v semináři představit hlavní teze vycházející z četby a moderovat následnou seminární diskusi. Za tímto účelem formuluje prezentující nejméně tři otázky, které slouží jako základ pro diskusi. 2. Moderování seminární diskuse (10 bodů)Student bude jednou za semestr moderátorem seminární diskuse, jež bude probíhat na základě zadané četby. Na tyto semináře si každý student (nejen moderující) připraví minimálně dvě otázky/poznámky, které se týkají problémů, jimiž se daný text zabývá, a považuje je za zajímavé, kontroverzní či jinak vhodné k diskusi. 3. Účast na seminářích (10 bodů)Povoleny (bez automatické ztráty bodů) jsou maximálně 2 absence. Každá absence navíc znamená ztrátu 5 bodů. 3. Esej (30 bodů)Každý student vypracuje odborný esej na jeden ze zadaných tematických okruhů. Témata esejů:1) Analýza bilaterálních vztahů latinskoamerických zemí.2) Vztahy mezi USA a vybranou latinskoamerickou zemí.3) Analýza vybraného latinskoamerického/karibského integračního procesu.Témata jsou záměrně zadána obecněji, abyste měli dostatečný prostor pro realizaci a vlastní uchopení Vámi zvoleného fenoménu. Soustřeďte se na zajímavé aspekty související se zvoleným tématem a ten podrobně analyzujte.Další náležitosti:Deadline: 19. 12. 2012 (platí pro tištěnou i elektronickou verzi eseje). Na později odevzdané eseje nebude brán zřetel.Rozsah: 2500 - 3000 slov (včetně poznámek pod čarou). Zdroje: práce bude čerpat minimálně z 15 odborných zdrojů (např. otevřená encyklopedie Wikipedia není odborný zdroj); všechny práce budou odpovídat citační normě KPOL a zásadám pro psaní prací (!)Všechny eseje budou odevzdány ve dvou podobách - v elektronické formě esej vložíte do Moodlu a v tištěné formě bude práce odevzdána v rámci zápočtového týdne.Zkouška Zkouška proběhne ústní formou a předmětem otázek při zkoušce bude obsah přednášek, seminářů a povinné četby. Pozor ? možnost bonusu!Pokud se někomu podaří svůj článek s latinskoamerickou tematikou uveřejnit v některém z významných celostátních periodik (noviny, časopisy) v období do ledna 2011, získá 15 bonusových bodů navíc k celkovému zápočtovému hodnocení. Studenti, kteří se zúčastní soutěže Premio Iberoamericano, nemusejí odevzdávat esej.Zápočet: pro udělení zápočtu je nutné splnění výše uvedených požadavků (prezentace, moderování seminární diskuse, esej) a dosažení minimálně 40 bodů! Pokud někdo nedosáhne hranice 40 bodů, nebude moci absolvovat zkoušku a bude si muset kurz zapsat znovu v následujícím akademickém roce.Upozornění - podvodné plnění studijních povinnostíVydávání publikovaných či nepublikovaných cizích myšlenek nebo děl za vlastní a přebírání publikovaných či nepublikovaných myšlenek nebo děl jiných autorů bez uvedení autorství (plagiátorství) je vážným disciplinárním přestupkem a není na KPOL FF tolerováno. Vůči posluchači, který se jej dopustí, bude katedra iniciovat zahájení disciplinárního řízení s návrhem na vyloučení ze studia. Riziku podání návrhu na zahájení disciplinárního řízení se vystavuje rovněž student, který se dopustil podvodného jednání ve věci kontroly účasti ve výuce, jímž se rozumí zejména falšování a žádost o zfalšování podpisu v prezenční listině a uvádění nepravdivých informací o důvodech neúčasti ve výuce.

Garant

Mgr. et Mgr. Pavlína Springerová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karel KoubaMgr. et Mgr. Pavlína Springerová, Ph.D.