Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategie rozvoje v Africe (KP / STROZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KP / STROZ - Strategie rozvoje v Africe, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Týden 1PřednáškaÚvodní přednáška ? seznámení se s obsahem kurzuSeminářBeseda ? proč je Afrika zakrnělá?Týden 2PřednáškaSubsaharská Afrika ? profil regionuSeminář2) Bloom, David E. a Sachs, Jeffrey D. 1998. Geography, Demography, and Economic Growth in Africa. B.m.: Harvard Institute for International Development, 1?27.Týden 3PřednáškaTeoretické koncepty rozvojeSeminář3) Easterly, William. 2006. The White Man?s Burden: Why the West?s Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill and So Little Good? New York: Penguin Books, 37?60.Týden 4PřednáškaDopad kolonialismus a dekolonizace na africké ekonomikySeminář4) Nunn, Nathan. 2005. Slavery, Institutional Development, and Long-Run Growth in Africa, 1400?2000. Nepublikovaný working paper, 1?46.Týden 5PřednáškaStrategie rozvoje po zisku nezávislostiSeminář5) Markowitz, I. L. 1977. Power and Class in Africa: An Introduction to Change and Conflict in African Politics. New Jersey: Prentice-Hall, Inc. a Englewood Cliffs. 230-261.Týden 6PřednáškaProgram strukturálního přizpůsobeníSeminář6a) World Bank. 1994. Adjustment in Africa. New York: Oxford University Press, 17-41.6b) Abouharb, M. Rodwan a Cingranelli, David. 2007. Human Rights and Structural Adjustment. Cambridge: Cambridge University Press, 50?77.Týden 7PřednáškaInstitucionální podmínky růstu ? proč se některým státům nedaří růst?Seminář7) Goldsmith, Arthur A. 2003. ?Foreign Aid and State Administrative Capability in Africa.? In: Beyond Structural Adjustment: The institutional Context of African Development. Eds. Nicolas van de walle a et al. New York: Palgrave Macmillan, 183?212Týden 8PřednáškaVelmoci v AfriceSeminář8a) Edoho, Felix M. 2011. ?Globalization and Marginalization of Africa: Contextualization of China?Africa Relations.? Africa Today 58, č. 1, 102?124.8b) Singh, Gurjit. 2008. ?Scramble for the African Trade: EU-Africa Negotiations for Economic Partnership.? India Quarterly: A Journal of International Affairs 64, č. 2, 51?85.8c) Desain, Niranjan. 2009. ?India and Africa: A New Engagement.? India Quarterly: A Journal of International Affairs 65, č. 4, 413?429.Týden 9PřednáškaProblematika měření chudobySeminář9) Brady, David. 2003. ?Rethinking the Sociological Measurement of Poverty.? Social Forces 81, č. 3, 715?751.Týden 10PřednáškaAfrická integrace: motor růstu?Seminářa) Hope, K. R. 2006. ?Prospects and Challenges for the New Partnership for Africa's Development: Addressing Capacity Deficits? Journal of Contemporary African Studies 24, č. 2, 203-228.b) Taylor, I. 2004. ?NEPAD ignores the fundamental politics of Africa.? Contemporary Review 1662, 29-32.Týden 11Přednáška(Ne)efektivita rozvojové pomociSeminář11) Loxley, John a Sackey, Harry A. 2008. ?Aid Effectiveness in Africa.? African Development Review 20, č. 2, 163?199.Týden 12PřednáškaZávěrečná diskuse budoucího rozvoje subsaharské AfrikySeminářEvaluace kurzuTýden 13 ? zápočtový týdenPřednáška? se nekonáSeminář? se nekoná

Získané způsobilosti

Cílem kurzu je nejprve obecně charakterizovat současnou situaci v subsaharské Africe ve srovnání s ostatními nejen rozvojovými regiony a následně seznámit posluchače s vnitřními i vnějšími příčinami, které k této situaci, jež je označována za ?zakrnělost? (under-development), vedly. Ve své další části kurz kriticky hodnotí strategie rozvoje, které přijali afričtí státnici od zisku nezávislosti až do současnosti, přičemž pozornost věnuje mezinárodní dimenzi rozvojových politik, která je velmi významná. Klíčovým cílem kurzu je pak posluchače seznámit s alternativními pohledy, z nichž lze nazírat problematiku africké nerozvinutosti a chudoby, a vyhnout se tak mnohdy zavádějícím stereotypním pohledům na tento region a jeho budoucnost.

Literatura

World Bank. Africa Development Indicators 2010. Washington, 2010. van de Walle, N. Beyond Structural Adjustment: The institutional Context of African Development. New York, 2003. Bloom, D.E. and Sachs, G. Geography, Demography, and Economic Growth in Africa. 1998. Collier, P. Miliarda nejchudších ? Proč se některým zemím nedaří a co s tím?. Praha, 2009. Easterly, W. The White Man?s Burden: Why the West?s Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill and So Little Good?. New York, 2006.

Požadavky

Pro zdárné ukončení kurzu musí posluchač nejprve splnit podmínky pro udělení zápočtu:1) aktivní účast na semináři, tj. schopnost studenta zapojit se do diskuse nad zadaným textem, prezentací kolegů či nad jinak relevantním tématem. Neschopnost výše uvedeného povede k udělení absence. Celkový počet absencí nesmí přesáhnout 2x45 minut!2) vypracování seminárního prezentace, jež se zaměří na analýzu vybraného rozvojového projektu (tuzemského či zahraničního, od vládních i nevládních organizací). Konkrétně musí u zkoumaného projektu jasně vymezit:a) realizátora b) kontext projektu; c) cíle;d) jejich (ne)naplnění. Následně pak projekt vyhodnotit co do jeho smysluplnosti, prospěšnosti a potažmo i možných zlepšení. Prezentace budou hodnoceny od 0 do 10 bodů na základě jejich formální i obsahové stránky. Pro získání zápočtu je nutné získat alespoň 6 bodů. Student má možnost prezentaci jednou přepracovat. Po získání zápočtu musí posluchač absolvovat písemný test, který rozhodne o konečné známce.

Garant

Mgr. Jan Prouza