Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Žurnalistika v praxi (KP / ZURPR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KP / ZURPR - Žurnalistika v praxi, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Týden 1: Úvod ? Média jako součást našeho života (Podstata žurnalistiky a její historie. Právo na informace a jejich šíření. Totalitní žurnalistika a současnost. Krize tištěných novin. Vliv reklamy a inzerce. Noviny versus on-line média)Týden 2: Základní funkce žurnalistiky (Jejich význam se v průběhu vývoje společnosti mění. Proč jsou bulvární média tak úspěšná? Média jako hlídací pes demokracie ? stále to platí? Jak média ovlivňují skutečnost)Týden 3: Jak psát pro média (Zdroje informací. Ochrana zdrojů. Investigativní žurnalistika. Co je veřejný zájem. Zásady, jak napsat dobrou zprávu. Styly psaní. Význam citátů. Článek není vědecká zpráva)Týden 4: Charakteristika novinářských žánrů (Vznik žánrů. Zpravodajské žánry. Publicistické žánry. Názorové žánry. Relevance článku ? rozhoduje čtenář. Boj mezi důležitou zprávou a zajímavou zprávou. Zpravodajské hodnoty zprávy)Týden 5: Novinářská zpráva ? základ zpravodajství (Konstrukce zprávy. Základní otázky. Čelo a tělo zprávy. Způsoby otevření zprávy. Míchání žánrů. Zpráva nebo komentář? Objektivita zpravodajství)Týden 6: Reportáž (Charakteristika reportáže. Zrod a vývoj žánru. Válečná reportáž. Cestovatelská reportáž. Metody a stavba. Styl a jazyk reportáže)Týden 7: Nové žánry ? story a feature (Charakteristika žánru. Zrod a vývoj žánru. Česká a angloamerická žurnalistika. Témata žánru. Stavba story a stavba feature. Význam pointy. Styl a jazyk)Týden 8: Interview (Zrod a vývoj rozhovoru. Zpravodajský rozhovor. Publicistický rozhovor. Nepodcenit přípravu. Strategie. Volba otázek. Improvizace. Důslednost)Týden 9: Názorové útvary (Charakteristika žánru. Smysl komentářů. Rozdíl mezi zprávou a komentářem. Zásady psaní komentáře a jeho stavba. Témata komentářů. Druhy komentářů)Týden 10: Redigování textů (Význam titulků. Titulky v on-line zpravodajství. Tvorba titulků. Titulky, podtitulky a perex. Úprava textu. Význam krácení)Týden 11: On-line žurnalistika (Historie webové žurnalistiky a její současnost. Blogy a ?sociální? sítě. Rozdělení internetových médií. Rozdíl psaní pro tištěná média a on-line média. Rozvolnění žánrů. Nové žánry. Styl psaní. Psaní titulků a mezititulků. Význam interakce. Život on-line článku)Týden 12: Web copywriting a public relations (Zásady komerčního psaní. SEO copywriting. Zásady public relations. Jak psát tiskové zprávy. Monitoring médií. Co dělá tiskový mluvčí)Týden 13: Novinářská etika (Základní funkce žurnalistiky a právo na ochranu soukromí. Privátní informace. Veřejný zájem a soudy. Regulace médií. Vnitřní regulace. Etické kodexy. Mediální legislativa)

Získané způsobilosti

Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou žurnalistiky, jejím postavením ve společnosti a hlavními zásadami, které budou vodítkem pro osvojení základů dovedností využitelných v mediální sféře. Studenti se seznámí se současným stavem tištěných a on-line médií v České republice, naučí se rozumět základním funkcím žurnalistiky a jejich využití. Důraz bude kladem na pochopení odlišností psaní pro zpravodajství a publicistiku, pro weby i public relations. Při praktických cvičeních získají dovednosti pro získávání informací, jejich žánrové zpracování a úpravu podle potřeb různých druhů médií.

Literatura

Burton, Graeme - Jirák, Jan. Úvod do studia médií. Praha, 2004. Trampota Tomáš. Zpravodajství. Praha, 2006. Burns Lynette Sheridan. Žurnalistika. Praha, 2004. Russ-Mohl Stephan, Bakičová Hana. Žurnalistika ? komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha, 2005. Schulz Winfried, Reifová Irena, Končelík Jakub, Hagen Lutz, Scherer Helmut. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha, 2004.

Požadavky

Požadavky na ukončení: Zápočet (4 písemné úkoly) a ústní zkouška. Předmětem otázek pro zkoušku bude zejména obsah přednášek a seminářů.Způsob hodnocení: Písemné úkoly na základě zadání musí být odevzdány do konkrétního termínu a budou hodnoceny jako vyhovující, či nevyhovující. Nevyhovující text musí být přepracován podle připomínek. Kritéria pro splnění zkoušky ? zodpovězení otázek z vybraného tématu.

Garant

Ing. Vladimír Bílek