Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktika kvalitativního výzkumu (KSOC / GKVAL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOC / GKVAL - Praktika kvalitativního výzkumu, Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vztah (sociální) reality a dat.Epistemologie a metodologie, interpretativismus a pozitivismus, konstruktivismus a realismus, specifika kvantitativního a kvalitativního výzkumu, typy dat, etnografie.2. Výběr tématu.Problematika výběru témat - možnosti a úskalí.3. Výzkumný design.Typy výzkumů, výzkumný proces, exploativní a explanativní výzkumný design, význam konceptů a teorie ve výzkumu.4. Konstrukce vzorku.Populace a základní jednotka analýzy, pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní konstrukce vzorku, typy nepravděpodobnostních výběrů, výběr informátorů, specifika skrytých populací.5. Metody sběru dat ? rozhovory.Typy rozhovorů, základní zásady vedení rozhovoru, příprava scénáře, sondování, možnosti transkripce.6. Metody sběru dat ? pozorování.Typy pozorování, role výzkumníka, vstup do terénu, fáze zúčastněného pozorování, struktura pozorování, validita pozorování, terénních poznámky, rapid assesment, užití diářů.7. Analýza dat I.Zakotvená teorie, taxonomická analýza, indukce/dedukce.8. Analýza dat II.CAQDAS, úvod seznámení s programem MAXQDA.9. Analýza dat III.Typy kódů, strom kódů, kategorie-témata/koncepty-teorie, kódování v MAXQDA, používání poznámek (memos), vytváření proměnných/atributů.10. Analýza dat IV.Vyvolání analyzovaných segmentů, užití proměnných při analýze, vytváření setů, aplikace konceptů/teorie při interpretaci.11. Obsahová a diskurzivní analýza.Diskurzivní analýza, obsahová analýza, lexikální analýza v MAXQDA, užití modulu MaxDictio.12. Prezentace projektů.13. Prezentace projektů.

Získané způsobilosti

Studenti získají teoretické a praktické znalosti o základních předpokladech a postupech kvalitativního výzkumu. Osvojí si základní metody sběru (vytváření) dat ? tj. konkrétně rozhovory, pozorování a analýza dokumentů ? a za pomocí softwaru pro kvalitativní analýzu se naučí analyzovat a interpretovat získaná data.

Požadavky

Základními předpoklady kurzu jsou: schopnost studentů číst anglicky a základní počítačová gramotnost. Pro úspěšné dokončení kurzu je třeba splnit následující čtyři podmínky:(1) aktivní účast na kurzu ? studenti dochází na kurz; v případě, že se nemohou dostavit, napíší konspekt z povinné literatury na cca. jednu normostranu a odešlou ho vyučujícímu na email do 14 dnů od semináře; digitální soubor a předmět emailu bude mít tvar: Prijmeni_Jmeno_KVAL_cislo tydne (bez diakritiky).(2) četba povinné literatury ? studenti pravidelně čtou povinnou literaturu a její znalost prokazují v průběhu seminářů.(3) seminární úkoly ? studenti pravidelně plní úkoly při práci na projektu v pracovních skupinách, popř. plní úkoly v rámci svého individuálního projektu. (4) splnění testu ? studenti splní závěrečný test, k testu lze přistoupit pouze po splnění předcházejících tří podmínek; test bude hodnocen následujícím způsobem: výborně (100-90 %), (b) chvalitebně (89-70 %), dobře (69-50 %), neprospěl (49 % a méně).Literatura:Guest, G., A. Bunce, and L. Johnson. 2006. "How Many Interviews Are Enough?: An Experiment with Data Saturation and Variability." Field Methods 18:59-82.Spradley, James P. 1979. "Interviewing Informant." Pp. 55-68. in Spadley, James P. The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart, and Winston.Rogers, Rebecca. 2002 "Through the eyes of the institution: A critical discourse analysis of decision making in two special education meetings." Anthropology & Education Quarterly 33(2):213-237.Silverman, David. 2005. "Teória v kvalitatívnom výskume" Pp. 87-99 in Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická příručka. Bratislava: Ikar. Spradley, James P. 1980. "Making Descriptive Observations." Pp. 73-84. in Spadley, James P. Participant Observation. New York: Holt, Rinehart, and Winston.Johnson, J. C. 1998. "Research Design and Research Strategies." Pp. 131-171 in Bernard Russel. H. (ed.). Handboook of Methods in Cultural Anthropology. Walnut Creek: Altamira Press.Strauss, Anselm L., Juliet Corbin. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno, Boskovice: Sdružení Podané ruce, Nakladatelství Albert.

Garant

PhDr. Miroslav Joukl, Ph.D.