Předmět Softwarové technologie (KIKM / §PROG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KIKM / §PROG - Softwarové technologie, Fakulta informatiky a managementu, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Otázky ke státní bakalářské zkoušce pro obor: Aplikovaná informatika.Předmět: Softwarové technologie Logický program - struktura, základní pojmy, datová struktura seznam, práce s databází Prologu. Hlavní odlišnosti oproti procedurálnímu programování, možnosti použití neprocedurálního programovacího jazyka. Databáze, databázový systém. Hlavní funkce DBS. Historický vývoj DBS. Modely dat. Relační algebra: projekce, selekce, spojení. SQL. Konceptuální modelování. E-R model a jeho grafické znázornění. Relační model. Typy vztahů mezi entitami a jejich reprezentace v relačním modelu. Vlastnosti relační tabulky. Normální formy relačního schématu. Ontologické inženýrství: pojem ontologie v kontextu informatiky, základní stavební prvky ontologií, typy ontologií, jazyky ontologického modelování, návrhové vzory, normalizace ontologie. Odvozování nad ontologií (kontrola konzistence, klasifikace), nástroje, použití ontologií. Sémantický web: technologie sémantického webu, metadata, RDF, RDFS, OWL, dotazování se na sémantický web (význam, jazyky), sémantický web a odvozování (význam, jazyky), aplikace sémantického webu. Námětové mapy: standard Topic Maps a jeho součásti, základní stavební prvky námětové mapy, postup tvorby námětové mapy, implementace námětových map (prostředí, syntaxe), dotazování se na námětové mapy, odvozování s námětovými mapami, aplikace námětových map. Objektové modelování a programování - základní pojmy, podstata, využití. Softwarový proces. UML. Událostmi řízené programování. Architektura MVC. Práce s kolekcemi typy kolekcí, příklady použití, algoritmy pracující nad kolekcemi (řazení, vyhledávání), základní principy implementace ve zvoleném programovacím jazyce. Problematika perzistentního (trvalého) ukládání dat ve vybraném programovacím jazyce. Webové aplikace principy, nástroje. Vícevrstvé aplikace. Zabezpečení aplikace. Základní algoritmy a principy počítačové grafiky metody vizualizace, určení viditelnosti a osvětlení, reprezentace grafické informace, OPENGL. Základy zpracování obrazu a počítačového rozpoznávání metody snímání, předzpracování, segmentace a klasifikace obrazu, formáty pro ukládání rastrového obrazu, komprese, barva a barevné modely. Algoritmy pracující s grafy. Prohledávání grafů do hloubky a do šířky, využití prohledávání grafů v dalších úlohách. Literatura:Hynek J., Mikulecký P.: Logické programování a prolog. Gaudeamus, 2003Mikulecký, P., Hynek, J., Lenharčík, I..: Znalostní technologie II. Gaudeamus, UHK, 2002Hernandes M.,Viescas J.: Myslíme v jazyku SQL, Grada, 2004Pokorný J.: Databázové systémy a jejich použití v informačních systémech. SNTL, Praha, 1992.Wirth N.: Algoritmy a struktury údajů. ALFA, PrahaJezowicz E., Laga J.: Základy programování v jazyku Pascal. SPN, Praha, 1989.Herout P.: Učebnice jazyka C, Kopp, České Budějovice, 1992.Brodský J., Skočovský L.: Operační systém UNIX a jazyk C. SNTL, Praha, 1989.Schmuller, J. : Myslíme v jazyku UML, GradaHerout P.: Učebnice jazyka Java, Kopp, České Budějovice, 2000.Eckel B.: Myslíme v jazyce Jazyku Java, Grada, 2001Pecinovský R.: Myslíme objektově v jazyku Java 5.0, Grada, 2004Kraval, I. : Základy objektově orientovaného programování, Computer PressRacek S.: Objektové programování v C++, Kopp České Budějovice, 1994Stroustrup B.: Programovací jazyk C++, BEN & SAS, 1997Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, Praha 1998Hlaváč V., Šonka M.: Počítačové vidění, Grada, Praha 1992Kučera L.: Kombinatorické algoritmy. SNTL, Praha, 1983Milková, E.: Problém minimální kostry grafu. Gaudeamus, Hradec Králové, 2001
Literatura
Wirth, N. Algorithms and Data Structures. Prentice Hall, 1985. ISBN 978-0130220059.nullGoetz, Brian. Java concurrency in practice. Upper Saddle River, 2006. ISBN 0-321-34960-1 .Skonnard, Aaron. XML. 1. vyd. Praha, 2006. ISBN 80-247-0972-4 .Barker, Jacquie. Beginning Java objects. 2nd ed. Berkeley, 2005. ISBN 1-59059-457-6.Salomon, David. Computer graphics and geometric modeling. New York, 1999. ISBN 0-387-98682-0.Connolly, Thomas M. Database systems. 5th ed. Boston, 2010. ISBN 978-0-321-52306-8.Awad, Elias M. Knowledge management. Upper Saddle River, 2004. ISBN 0-13-034820-1.Barnes, David J. Objects first with Java. 5th ed. Boston, 2012. ISBN 978-0-13-283554-1.Clocksin, W. F. Programming in Prolog. 5th ed. Berlin, 2003. ISBN 3-540-00678-8.Bratko, Ivan. Prolog programming for artificial intelligence. 3rd ed. Harlow, 2001. ISBN 0-201-40375-7.Daconta, Michael C. The Semantic Web. Indianapolis, 2003. ISBN 0-471-43257-1 .Fowler, M. UML Destilled. Addison ? Wesley, 2007. Roques, Pascal. UML in practice. Chichester, 2004. ISBN 0-470-84831-6.Arlow, Jim. UML 2 and the unified process. 2nd ed. Upper Saddle River, 2005. ISBN 0-321-32127-8.Watt, Alan H. 3D computer graphics. 3th ed. Harlow, 2000. ISBN 0-201-39855-9.
Garant
doc. Mgr. Tomáš Kozel, Ph.D.