Předmět Teorie soc. pol. a soc. práce (OSPSP / MTVA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSPSP / MTVA - Teorie soc. pol. a soc. práce, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. lekce - Úvod do předmětu.Cíle lekce:1. Seznámení s cíli kursu.2. Seznámení s podmínkami dosažení zápočtu.3. Zjistit, co studenti od předmětu očekávají.4. Představení základního schématu, na základě kterého bude výuka strukturována.2. lekce -Materiální a nemateriální pomoc.Cíle lekce:1. ?Nová? a ?stará? chudoba a jejich důsledky pro sociální práci.2. Ekonomizace vs. psychologizace.3. Dva typy finančních problémů:? Problém s nabýváním příjmů.? Problém s finančním vedením domácnosti.4. Propojení materiální a nemateriální pomoci.3. lekce - Kolonializace životního světa a sociální práce. Komunikativní rozhovor jako obrana proti objektivizaci.Cíle lekce:1. Terapeutický rozhovor jako zdroj moci.2. Aquarius vs. panoptikum jako symboly kultury (interpretace moderní kultury).3. Subjektivizace vs. objektivizace.4. Habermasovo propojení perspektiv životního světa a systému.5. Životní svět jako prostor vzájemného porozumění v ideální situaci rozhovoru (uznání vzájemných nároků na platnost).6. Systém a strategické jednání.7. Kolonializace sociální práce systémem (redukce na konzumenty a klienty).8. Jak se vyhnout objektivizaci:? Hledání nároků na platnost.? Uvážlivé poskytnutí pomoci (pravda, správnost, opravdovost).4. lekce - Převádění do roviny práva.Cíle lekce:1. Právo jako životní svět a systém.2. Napětí mezi pomocí a právem.3. Profesní standardy jako ochrana sociálního pracovníka před systémem.4. Profesní standardy a jejich ukázňující funkce pro profesní skupinu.5. lekce - Dvě systematické chyby: Nesprávně zasáhnout a nesprávně nezasáhnout.Cíle lekce:1. Vztah sociálních hnutí a povolání.2. Dvě předem připravená řešení:? Emancipace.? Ukázňování.3. Individualizace jako řešení.6. lekce - Reprofesionalizace. Uvážlivé zpracování informací.Cíle lekce:1. Reprofesionalizace z vnitřní a vnější perspektivy.2. Informatizace:? Nezbytná modernizace pomoci?? Nebo nepřípustné ovládání obsahu technikou?3. Tvrdé a měkké údaje.4. Dokumentace jako nositel legitimace:? Interní - vzhledem ke klientům a vlastní profesní skupině.? Externí - vzhledem k financujícím subjektům.7. lekce - Objektivizace, terapeutizace, moralizace. Legitimace sociální práce.Cíle lekce:1. Odcizení a sociální práce. Společenská role sociální práce.2. Strategické a komunikativní jednání.3. Měkký přechod mezi nároky na platnost jako podmínka kvality sociální práce.4. Legitimace:? Smluvní.? Následná.
Získané způsobilosti
Absolvent kursu by měl získat orientaci ve vybraných sociálně politických teoriích význačným způsobem ovlivňujících současnou teorii sociální práce. Zvolená koncepce vychází z předpokladu, že zatím nejpřínosnější publikaci v oblasti teorie sociální práce vydanou v České republice přinesl nizozemský profesor Geert van der Laan ve své knize Otázky legitimace sociální práce. Porozumění textu a schopnost aplikovat získané poznatky na praktické situace je prioritním cílem kursu. Vedle toho by se měl absolvent seznámit teoriemi vybraných autorů, na analýze jejichž děl je Laanova kniha vystavěna.
Požadavky
Podmínkou udělení zápočtu je četba zadané literatury, průběžné plnění zadaných úkolů, aktivita na seminářích a úspěšné absolvování závěrečného testu. Kontrola plnění úkolů bude prováděna průběžně.
Garant
Mgr. Miroslav Kappl, Ph.D.