Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a metody sociální práce 2. (OSPSP / PTEA2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSPSP / PTEA2 - Teorie a metody sociální práce 2., Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Kurz vychází z kontextu evropského pojetí sociální práce, přibližuje metody skupinové práce ve skupinách zaměřených na změnu způsobu života, skupiny svépomocné a skupiny terapeutické. Navazuje na kurz : - metody individuální práce - případová práce, management péče,poradenství, obhajování, zastupováníPředmět je prerekvizicí pro kurzy: - práce s rodinou - systemická, strukturální a strategická rodinná terapie, rodinné poradenství, kreativní práce s rodinou- metody komunitní práce - komunitní organizování, rozvoj lokality, sociální akce2. Sociální pracovník a jeho pozice ve skupinové práci - sociální pracovník v úloze facilitátora skupin léčebných, podpůrných vzdělávacích, pracovních, rekreačních a na sociální cíle orientovaných- sociální pracovník jako člen multidisciplinárních týmů, výboru,správních rad apod., skupin zaměřených na řešení problému- sociální pracovník jako konzultant pro akční komunitní skupiny,svépomocné a advocasy skupiny3. Teoretická východiska skupinové práce - skupinová dynamika, organizace skupiny a role vedoucího - dynamika - cíle a struktura skupiny, normy a role ve skupině, koheze, tenze a projekce, tvorba podskupin, stadia vývoje uzavřené skupiny- organizace - počet osob, frekvence setkání a jeho trvání, zásady a pravidla práce se skupinou- vedení - role komentátora. moderátora, autentické osoby, koterapeuta, zapisovatele, nečlena skupiny4. Formy a techniky metod skupinové sociální práce: - úvodní a pomocné techniky - jejich význam a rozdělení - pohybové, fantazijní, s psychologickým nábojem, podněcování diskuse a hraní rolí- formy skupinové sociální práce - komunita, diskusní skupina s orientací - biografickou, tématickou, interakční- facilitační techniky skupinové sociální práce - verbální techniky - psychodrama, sociodrama, sociálně psychologické hry, deníky a elaboráty, encounter- neverbální techniky - arteterapie, muzikoterapie, danceterapie, voiceterapie, psychogymnastika- alternativní a speciální techniky skupinové sociální práce- bálintovská skupina, relaxační techniky, psychomotorická cvičení, videotrénink interakcí, mediace, supervize, mentoring, asertivita

Získané způsobilosti

Cílem výuky předmětu je teoretické a praktické seznámení studentů s možnostmi využití metod skupinové sociální práce v sociální praxi. V každé výukové jednotce je obsažen teoretický základ konkrétních forem a technik skupinové práce a možnosti jejich začlenění do sociální praxe.Na teoretický základ navazují praktická cvičení forem a technik skupinové práce s využitím zpětné vazby včetně využití videozáznamu a jeho analýzy. Dokladem o absolvování předmětu a jeho zvládnutí studentem je samostatně zpracované portfolio metod skupinové sociální práce.

Požadavky

zápočet: - 75% aktivní účast na přednáškách- vypracování zadání dle požadavků vyučujícíhozkouška:- udělený zápočet- písemný test: výborně 100% - 90% velmi dobře 89% - 70% dobře 69% - 60%

Garant

Mgr. Zuzana Truhlářová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Zuzana Truhlářová, Ph.D.