Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie sociálního státu (OSPSP / PTSOC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSPSP / PTSOC - Teorie sociálního státu, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Teorie vzniku sociálního státuNabídkové a poptávkové teorie vysvětlující vznik a následnou dynamiku sociálního státu. Teorie vysvětlující vznik sociálního státu a jeho vývoj skrze nabízení sociálních jistot obyvatelům sociálními aktéry (subjekty) a hledání jejich motivací. Teorie interpretující vznik sociálního státu poptávkou ze strany obyvatelstva (úsilí dělnické třídy a další).Ideologie blahobytuPokus o vymezení pojmu ideologie, typické rysy velkých ideologií blahobytu a prvky/hodnoty, které by vlivná ideologie blahobytu měla splňovat. Stručný historický exkurz a tzv. "konec ideologií"na konci 20. století, resp. postmoderní myšlenky a ideologie.Ideologie Nové pravice, Střední cesty a Demokratického socialismuStručná charakteristika těchto tří ideových proudů a základního pojmosloví, se kterýmpracuje. Stručná interpretace pohledu těchto ideologií na vznik a dynamiku sociálního státu.Ideologie Marxismu, Feminismu a GreenismuStručná charakteristika těchto tří ideových proudů a základního pojmosloví, se kterýmpracuje. Stručná interpretace pohledu těchto ideologií na vznik a dynamiku sociálního státu.Nová sociální rizika a modernizace sociálního státu hlavní typy soudobých reforemPřechod k postindustriální společnosti a možné důsledky tohoto přechodu, kritika pojetí postindustriální společnosti, tzv. Nová sociální rizika a jejich charakteristika, modernizace nároků, modernizace výdajů, omezování výdajů, rekalibrace, re-komodifikace, flexibilizace práce, flexibilizace rodiny, další modernizační procesy v soudobé Evropě. Rizika budoucnosti a pokusy o záchranu sociálního státu - "Třetí cesta", zvýšení participace žen na trhu práce a další modernizační snahy.Nové podoby "vládnutí" ve společnostiGovernance nová forma "vládnutí", charakteristika, změny ve vztazích mezi trhem, státem a občanským sektorem. Odlišnosti oproti klasickému pojetí vlády (government). Evropa a tzv. Multi Level Governance. Procesy decentralizace a dekoncentrace veřejných politik a další trendy.Kdo vlastně politiku tvoří?Vertikální a horizontální rozměr politiky a její aktéři. Východiska pro účast aktérů na tvorbě politiky. Fázový (cyklický) model tvorby politiky. Charakteristika modelu tvorby politiky přístupem top-down.Inkrementální přístup k tvorbě politiky. Problém implementace.Charakteristika inkrementálního přístupu k tvorbě politiky. Charakteristika přístupu bottom-up k tvorbě a analýze politiky. Problém implementace sociálních politik. Významimplementace v tvorbě sociální politiky.

Získané způsobilosti

Cílem předmětu je probrat a interpretovat historické ideové kořeny sociálního státu a následně poskytnout ucelený přehled o roli sociálního státu v historických souvislostech a v proměnách soudobé společnosti (globalizace, informační společnost). Předmět si klade za cíl interpretovat silné a slabé stránky sociálního státu z pohledu významných (politických) ideologií blahobytu. Předmět si klade za cíl informovat o podstatných trendech ve vývoji současného sociálního státu v Evropě (Nový veřejný management, kvazi-tržní uspořádání veřejných služeb, proměny vládnutí ? governance, úsporná opatření a odklon od tzv. dekomodifikace). Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s teorií tvorby a realizace veřejné (sociální) politiky a s přístupy k její analýze. Předmět se tak dotýká horizontální a vertikální dimenze tvorby politiky, hledá její teoretické aktéry a srovnává přístup shora dolů (top-down) a zdola nahoru (bottom-up). Výsledkem studia tohoto předmětu by měla být schopnost studenta reflektovat roli sociálního státu v soudobé Evropě, ekonomické, sociální či demografické tlaky na jeho proměny. Studenti by měli být schopni popsat vzájemné vztahy trhu, státu a občanského sektoru v rámci tzv. trojúhelníku blahobytu moderní společnosti. Procesuální stránka sociální politiky (její tvorba a dynamika) by měla umožnit studentovi reflektovat složitost vzájemných vazeb všech relevantních aktérů v sociální politice a interpretovat obtíže v tvorbě a realizaci veřejných (sociálních) politik.Znalosti jsou využitelné v lokální i národní (mezinárodní) rovině tvorby a analýzy sociálních programů (sociálních politik). Prakticky jsou znalosti využitelné v koncepční a analytické činnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, na krajské, městské a obecní úrovni při koncipování jednotlivých tématických oblastí sociální politiky (rodinná politika, politika zaměstnanosti, vzdělávací politika...) a také v procesech komunitního plánování sociálních služeb.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:(1) Zpracování seminární práce ve dvojici (v případě prezenčního studia spoluautorství dvou studentů) zabývající se problematikou vyplývající z některého z dílčích témat sylabu a na základě uvedené doporučené literatury. Rozsah textu 2500 ? 5000 slov. Text v úvodu obsahuje cíl zpracování práce, aplikační (využitelnost tématu v praxi) a symbolický cíl (zdůvodnění proč je potřeba se problémem zabývat). Dále je v úvodu zmíněn stručný obsah, resp. sled dílčích témat textu (a komentář k logice jejich zařazení a sledu...), text pracuje s tištěnými zdroji, s elektronickými zdroji a minimálně s jedním cizojazyčným zdrojem. Text obsahuje odkazy na zdroje přímo v textu. Na konci textu je uveden (1) soupis bezprostředně použitých a (2) dalších relevantních zdrojů, které byly volně využity při zpracování tématu (nebyly citovány ani parafrázovány v textu). Text dodržuje základní body normy ISO 690, která se týká bibliografické citace zdrojů.V textu zápočtové práce je posuzována snaha uvádět nikoli pouze popis stavu problematiky, nýbrž souvislosti a možné příčiny a důsledky analyzovaných jevů a opatření.(2) Ústní referát seminární práce ve dvojici přednesený na semináři (pouze prezenční studium). Závěr referátu tvoří náměry k diskusi a moderování diskuse referujícími.(3) Zápočtové testy (pouze prezenční studium). Bodový výsledek průběžného a závěrečného zápočtového testu s uzavřenými otázkami v součtu alespoň 60% maxima.Požadavky ke zkoušce:Zkouška probíhá ústní formou (prezenční studium). Při ústní zkoušce je posuzována schopnost aktivně reflektovat souvislosti a interpretovat jevy optikou různých ideologií či teoretických interpretací.V případě písemné formy zkoušky (kombinované studium) se jedná o test s uzavřenými otázkami, kde je kladen důraz na porozumění pojmosloví a zasazení jevů do historických souvislostí.Součástí domácí přípravy je četba odborné literatury, časopisů a vyhledávání informací na internetu. Rozsah domácí přípravy 26 hod./sem.

Garant

PhDr. Martin Smutek, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martin Smutek, Ph.D.