Předmět Přístupy v soc. pr. s neorganiz. mládeží (OSPSP / QWQA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSPSP / QWQA - Přístupy v soc. pr. s neorganiz. mládeží, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Program kursu:I. lekce - Úvod do předmětuObsah lekce:1. Seznámení s cíli a obsahem kursu2. Seznámení s podmínkami získání zápočtu3. Základní pojmy, vymezení zvoleného objektu sociální práce a příslušných institucíII. lekce ? Historie a základní východiska systémových a systemických teoriíObsah lekce:1. Strategická terapie - vývoj, představitelé, základní východiska a základní pojmy2. Strukturální terapie - vývoj, představitelé, základní východiska a základní pojmy3. Systemická terapie - vývoj, představitelé, základní východiska a základní pojmyIII. lekce ? Nabízení spolupráce a přebírání starosti, profesionální způsoby práceObsah lekce:1. Řešení dilematu ?pomoc a kontrola? v systémových a systemických teoriích2. Profesionální způsoby práceIV. lekce ? Metodická základna systémových a systemických přístupů I.Obsah lekce:1. Metodická východiska strategického přístupu:- teorie psychopatologie- teorie terapeutických procesů2. Metodická východiska strukturální teorie:- teorie psychopatologie- teorie terapeutických procesůV. lekce - Metodická základna systémových a systemických přístupů II.Obsah lekce:1. Metodická východiska systemického přístupu:- teorie psychopatologie- teorie terapeutických procesů2. Modifikace základních systemických východisek:- ?Hamburská škola? K. Ludewiga- De Shazerova ?krátká terapie zaměřená na řešení?VI. lekce ? Práce s týmemObsah lekce:1. Práce s konzultujícím týmem v pojetí strukturální teorie2. Práce s reflektujícím týmem (systemické pojetí)3. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíVII. lekce ? První rozhovor s klientemObsah lekce:1. Cirkulární dotazování ? objasňování kontextu doporučení a kontextu očekávání2. Vypracovávání zakázky3. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíVIII. lekce ? Určení a popis problému z pohledu systémových teoriíObsah lekce:1. Hypotetizování, další typy cirkulárního dotazování2. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíIX. lekce - Určení a popis problému z pohledu systemických teoriíObsah lekce:1. Systemické otázky ke kontextu problému2. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíX. lekce ? Konstruování možností řešení z pohledu systémových teoriíObsah lekce:1. Zvyšování vědomí2. Vybírání3. Katarze4. Protipodmiňování5. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíXI. lekce - Konstruování možností řešení z pohledu systemických teoriíObsah lekce:1. Systemické otázky na řešení, otázky na ?výjimky?, ?zdroje?, ?zázrak?, ?zhoršení?2. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíXII. lekce ? Ukončení spolupráce s klientemObsah lekce:1. Závěrečné komentáře2. Návrhy jednání (tři základní formy)3. Seminární cvičení:- modelové situace- reflexe modelových situacíXIII. lekce ? Témata skupinyObsah lekce:1. Možnosti dalšího využití prezentovaných přístupů2. Jiné významné školy a osobnosti obou přístupůXIV. lekce ? Závěrečná reflexeObsah lekce:Kontrola porozumění a znovuvyjasnění sporných bodů teorie a metody
Získané způsobilosti
Cílem kursu je seznámit studenty podrobněji s vybranými modely sociální práce ? systémovým a systemickým přístupem. Velký důraz je kladen metodologii obou přístupů a na jejich praktické procvičení během seminárních hodin. Kurs je převážně zaměřen na rozvoj komunikativních dovedností, orientaci v sociální situaci, plánování a spoluplánování intervence s klientem. Výuka navazuje na předměty ?Teorie a metody sociální práce I.? a ?Teorie v sociální práci?.
Požadavky
Podmínky pro získání zápočtu:- účast a aktivita na seminářích- vypracování a předložení seminárního portfolia ve formě powerpointové prezentace
Garant
Mgr. Miroslav Kappl, Ph.D.