Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Problematika menšin (OSPSP / XGQA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSPSP / XGQA - Problematika menšin, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

I. lekce - Úvod do předmětu, základní pojmyObsah lekce:1. Seznámení s cíli a obsahem kursu2. Seznámení s podmínkami získání zápočtu3. Základní pojmyII. lekce - Teorie skupinObsah lekce:1. Teorie skupin - sociologické pojetí2. Teorie skupin - sociobiologické pojetíIII. lekce - Rasismus a nacionalismus: základní pojmy a vztahy mezi nimiObsah lekce:1. Základní pojmy: rasa, etnikum, národ, nacionalismus, rasismus2. Vývoj rasismu - jeho představitelé, současné podoby rasismu3. EugenikaIV. lekce - MultikulturalismusObsah lekce:1. Multikulturalismus - základní pojmy2. Dilemata a problémy multikulturní společnostiV. lekce - Sociální a sexuální minorityObsah lekce:1. Ženská otázka2. Homosexuální minoritaVI. lekce - Metody sociální práce s menšinami v perspektivě paradigmat sociální práceObsah lekce:1. Terapeutické paradigma2. Poradenské paradigma3. Reformní paradigmaVII. lekce - Přístupy k sociální práci z hlediska opozic "distance-identifikace" a "donucení-porozumění"Obsah lekce:1. Přístup sociálního pracovníka k menšině - úvod2. Despotická manipulace3. Spojenectví4. Donucení většiny a připoutání se k vůdci5. ExpertízaVIII. lekce - Antiopresivní přístupyObsah lekce:1. Typy a složky antiopresivních přístupů2. Pedagogika osvobozeníIX. lekce - Historie postavení národnostních menšin na území dnešní České (a bývalé Československé republiky) a historie postavení národnostních menšin ve střední EvropěObsah lekce:1. Historie postavení národnostních menšin na území dnešní České (a bývalé Československé republiky) - Rusíni, Němci, Poláci, Židé, Maďaři2. Historie postavení národnostních menšin ve střední Evropě: Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Jugoslávie, Bulharsko, Albánie, Německo, UkrajinaX. lekce - Postavení národnostních menšin na území České republiky v současnosti - RomovéObsah lekce:1. Historie2. Základní hodnotový systém Romů a tradice (koncept "tradiční společnosti")3. Pozitivní a negativní aspekty soužití s majoritní populacíXI. lekce - Postavení národnostních menšin na území České republiky v současnosti II.Obsah lekce:1. Romové (koncept "kultury chudoby")2. Slováci3. Vietnamci4. Ukrajinci5. Rusové6. Volyňští Češi7. Albánci8. AfghánciXII. lekce - Uprchlíci v ČRObsah lekce:1. Migrace obyvatelstva a její příčiny2. Právo na azyl a azylanti v ČR, platná legislativa3. Integrace azylantůXIII. lekce - Mezinárodní úmluvy a zákony České republiky týkající se národnostních menšin, mezinárodní instituceObsah lekce:1. Mezinárodní úmluvy a zákony České republiky týkající se menšin2. Mezinárodní instituceXIV. lekce - Beseda s hostem k některému tématuObsah lekce:Pozvaní hosté budou hovořit o problematice, která je jim blízká ať profesně či osobními zážitky (např. romská otázka, imigrace atd.).

Získané způsobilosti

Poskytnout studentům přehled o historii a specifikách etnických, národnostních a sociálních menšin. Poskytnout poznatky o migračních proudech, o sociální podmíněnosti migrace, upozornit na stereotypy, předsudky, rasistické, šovinistické a xenofobní nálady. Student by měl umět řešit rozpory a konflikty vyplývající ze specifiky různých kultur a neautoritativním způsobem napomáhat k lepšímu pochopení a soužití minorit s majoritním obyvatelstvem a být sám bez předsudků vůči minoritám, chápat jejich postavení, dovést vysvětlit předsudky, autostererotypy a heterostereotypy vyskytující se ve společnosti a dovést ocenit "jinakost" druhého a přínos těchto skupin pro kulturu společnosti.

Požadavky

- účast a aktivita na seminářích- odevzdání seminárního portfolia, vypracovaného dle zadaných instrukcí

Garant

Mgr. Miroslav Kappl, Ph.D.