Předmět Hudební pedagogika a didaktika Hv (HUDK / DHPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / DHPD - Hudební pedagogika a didaktika Hv, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Struktura hudební pedagogiky, teoretický základ hudební výchovy, začleněníhudební pedagogiky o vědního systému. Vztah hudební pedagogiky k jinýmdisciplinám, k muzikologickým a k nehudebním oborům, literatura.Cíle a metody hudebně pedagogického výzkumu, vývoj hudební pedagogiky jakovědy. Charakteristika odborné literatury, časopisů, institucí;2. Počátky hudební výchovy v českých zemích až do protireformace,artikulárníškoly, klášterní školy, zpěv v literátských bratrstvech, významJ. Blahoslava pro Hv.3. Význam J.A. Komenského pro hudební výchovu, jeho názory na hudební výchovu,odkaz v díle, J.A. Komenský v dílech hudebních pedagogů.4. Hudební výchova v době pobělohorské, přístup kantorů k hudebnímu dění,činnost zemských trubačů, Hv v církevních školách. Hudební výchova v doběosvícenské, hudební školství za Marie Terezie, školní písně, osnovy aučebnice pro hudební výchovu.5. Význam J.J. Ryby pro hudební výchovu, hudební a pedagogické dílo.6. Vývoj uměleckého školství, vznik konzervatoře v Praze, hudebně pedagogickácentra mimopražská. V.J. Tomášek a jeho význam pro hudební školství, rozvojhudebně pedagogické literatury.7. Hudební výchova od národního obrození do 60. let 19. století, škola aobrozenecký zpěv, J.N.Filcík, K.S.Amerling, hudební školy, hudební ústavJ.Proksche, Hv na venkově, osvětové působení kantorů.8. Hudební výchova od 60. let 19. století, školský zákon, zpěvácké spolky,povinný předmět zpěv, soukromé hudební školství v Čechách a na Moravě,pomůcky pro vyučování zpěvu.9. J.L.Zvonař, F.Pivoda, J.Malát a jejich význam pro pěveckou pedagogiku.Tvorba dětských písní, instrumentálních skladeb pro děti, lidová píseň veškole.10.Hudební výchova od konce 19. století do vzniku ČSR; hnutí za uměleckouvýchovu, výchovné koncerty, nové směry ve vyučování hudební výchovy,intonační metody, reforma hudební výchovy u nás a v Evropě, učební osnovy zr. 1915, hudební pedagogové.11.Vývoj hudební výchovy za první republiky, Společnost pro hudební výchovu vPraze, boje za Hv, organizace hudebního školství, podíl rozhlasu na Hv,hudební časopisy, první výzkumy.12.Hudební výchova za 2. světové války - situace ve školství, dětské sbory,orchestry, rozhlas a film ve školní Hv, významní pedagogové, vysoké hudebníškolství, 1. sjezd hudebních pedagogů, výchovné koncerty, J.Plavec.13.Hudební výchova v letech 1953-1976, aprobovanost v Hv, osnovy Hv, učebnice,vzdělání učitelů Hv, tvorba pro děti, Hudební mládež, edice Comeniummusicum, rozhlas a televize pro Hv.14.Nová koncepce hudební výchovy od roku 1976 do současnosti, charakteristikačinnostní koncepce, programové dokumenty, učební osnovy,Česká hudebníspolečnost, ISME, konference o hudební výchově.Rámcové vzdělávací programy, klíčové kompetence, průřezová témata, očekávané výstupy, standardy
Získané způsobilosti
Cílem studijního předmětu je poskytnout hlubší vhled do hudební pedagogiky a jejích kontextů; prezentovat vývoj hudební pedagogiky a její aktuální profil, interdisciplinární vztahy, vnitřní strukturu oboru. Představit zahraniční zdroje, teorie a zkušenosti.
Literatura
GREGOR,V. ? SEDLICKÝ,T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha, 1990. GAUSE, F. Počátky moderních směrů v naší hudební výchově. Praha, 1990. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha, 2012. Sborníky Pedagogických fakult ČR z hudebně pedagogických konferencí 1992-2015. Praha, Brno. učebnice hudební výchovy pro základní školy a pro střední školy. Praha. Časopis Hudební výchova 1992-2016. Praha.
Požadavky
podmínky pro udělení zápočtu: - splnění úkolů průběžné kontroly- referát a 2 praktické výstupy- úspěšný písemný testpožadavky ke zkoušce:- zvládnutí tematických okruhů v plném rozsahuMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2
Garant
prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.