Předmět Komplexní analýza skladeb (HUDK / DKAS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / DKAS - Komplexní analýza skladeb, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Typologie hudebně analytických metod.Historie hudební analýzy, přehled významných hudebně analytických koncepcí - afektová teorie renesance a baroka, R. Schumann a rozvoj hudební kritiky, hudební analýza jako součást nauky o kompozici (A. B. Marx), estetický formalismus E. Hanslicka, hudební hermeneutika, H. Riemann, B. L. Javorskij, E. Kurth, Asafjevova teorie intonace, H. Schenker, hudební sémiotika aj.Přínos českých autorů k teorii a praxi hudební analýzy - O. Zich, A. Sychra, J. Jiránek, J. Volek, K. Janeček, K. Risinger, J. Smolka, V. Tichý, M. Hons aj.Teorie komplexní analýzy - V. A. Cukkermann, J. Kulka.Komplexní analýza a analytická interpretace vybraných hudebních ukázek z jednotlivých hudebně historických období.
Získané způsobilosti
Typologie hudebně analytických metod, dějiny hudební analýzy. Charakteristika kompozičních prostředků v jednotlivých hudebně historických období a kompozičních stylů významných skladatelských osobností. Komplexní analýza vybraných skladeb.
Literatura
HONS, M. Hudební analýza. Praha, 2010. ISBN 978-80-8758-28-6.FERKOVÁ, E. Hudobná analýza: teória a stručné dejiny. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-88880-78-3.KULKA, J. A kol. Komplexní analýza uměleckého díla. Praha, 1988. JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha, 1991. KOUBA, J. ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha, 1988. KÜHN, C. Analyse lernen. Kassel-Basel-London-New York-Prag, 1993. HONS, M. Česká sborová tvorba 20. století. Analytické stylové sondy. Ústí nad Labem, 2000. HONS, M. Hudba zvaná symfonie. Praha, 2005. ISBN 80-902912-6-0.SOUŠKOVÁ, D. Hudební druhy a žánry, 1. díl. Hradec Králové, 2007. ISBN 978-80-7041-393-7.JANEČEK, K. Hudební formy. Praha, 1959. KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha, 1989. ISBN 80-7058-150-6.FALTUS, L.; MAREK, Z. K sémantické analýze hudebního díla. Brno, 1980. ZICH, J. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha, 1975. JANEČEK, K. Melodika. Praha, 1956. NEDĚLKA, M. Mše v soudobé hudbě. Praha, 2005. ISBN 80-246-1014-0.MOTTE D. de la. Musikalische Analyse mit kritischen Anmerkungen von C. Dahlhaus. Kasse, 1968. ŠTEFKOVÁ, M. Na ceste k zmyslu (Śtúdie k hudobnej analýze). Bratislava, 2007. ISBN 978-80-969354-4-4.HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu I. Bratislava, 1997. JANEČEK, K. Smetanova komorní hudba. Kompoziční výklad. Praha, 1982. JIRÁNEK, J. Smetanova operní tvorba I, II. Praha, 1984. SMOLKA, J. Smetanova orchestrální tvorba. Praha, 1984. VOLEK, J. Struktura a osobnosti hudby. Praha, 1988. JANEČEK, K. Tektonika, nauka o stavbě skladeb. Praha-Bratislava, 1968. KOFROŇ, P. Třináct analýz. Praha, 1993. TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. K systematice hudebního rytmu, metra a tempa. Praha, 1992. ISBN 80-85467-07-0.Werkanalyse in Beispielen. Hrsg. von Siegmund Helms und Helmuth Hopf. Regensburg, 1986. NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. Praha, 2001. ISBN 80-7290-041-2.FUKAČ, J.; JIRÁNEK, J.; POLEDŇÁK, I.; VOLEK, J. Základy hudební sémiotiky. Brno, 1992. ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). Brno, 1991. ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). Brno, 1992.
Požadavky
Zpracování dvou písemných prací:- charakteristika a zhodnocení dvou prostudovaných hudebně analytických publikací dle vlastního výběru- komplexní analýza čtyř skladeb z různých hudebně historických období dle vlastního výběru Obsah ústní zkoušky:- teorie a historie hudební analýzy- charakteristika kompozičních prostředků v jednotlivých hudebně historických období a kompozičních stylů významných skladatelských osobností- diskuse o písemných pracích studenta
Garant
PhDr. Dana Soušková, Ph.D.