Předmět Pedagogika a didaktika (HUDK / DPED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / DPED - Pedagogika a didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah disciplíny bude částečně individualizovaný dle zaměření studenta, přesto základními okruhy budou:- Aktuální témata pedagogiky jako vědy, trendy pedagogického výzkumu a současné problémy v oblasti edukační reality.- Cíle ve výchově a vzdělávání - konfrontace jejich poslání a možnosti naplňování v realitě dnešního života.- Podíl estetických předmětů na kultivaci osobnosti jedince. Místo estetických předmětů ve výchovně vzdělávací činnosti školy.- Efektivita výchovně vzdělávacích procesů z hlediska didaktiky a psychodidaktiky. Diferencovaný a individualizovaný přístup k žákovi.- Evaluace výchovně vzdělávací činnosti školy. Iniciování změn ve škole.- Cesty k profesionalizaci učitelství. Psychodidaktické kompetence učitele.
Získané způsobilosti
Student je schopen syntetizovat poznatky z pedagogické teorie. Svoje odborné znalosti prokazuje při řešení pedagogických problémů, vedených komplexně a v širších souvislostech po stránce teoretické i praktické.
Literatura
VRABCOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L., RÝDL, K. Autoevaluace školy v zahraničí. Pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích. Praha, 2012. ISBN 978-80-87063-75-0.Janík, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno, 2009. JANÍK, T., ŠVEC, V. K perspektivám školního vzdělávání. Brno, 2009. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, 2009. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha, 2011. Škoda,J. - Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha, 2011. Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, 1998. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava, 1992. KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha, 2009. DUCHOVIČOVÁ, J., KURINCOVÁ, V. a kol. Teoretické základy výchovy a vzde?lávania. Nitra: UKF, 2012. Nitra, 2012. PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno, 2004. Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Požadavky
Požadavky:1. Prokázat znalosti ve stanovených okruzích2. Zpracování seminární práce na téma dle dohody s vyučujícímMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2
Garant
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.