Předmět Hudební výchova s didaktikou (HUDK / HVNSS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / HVNSS - Hudební výchova s didaktikou, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tematické okruhy 11 - 22:11. Hudba evropského klasicismu, Ch. W. Gluck- Ch. W. Gluck: Orfeo ed Euridice - Ché faró senza EuridiceGluck: Předmluva k Alceste (1769)Příprava žáků na analýzu hudební řeči v hodinách HV, příklady hudebních her.12. J. Haydn- J. Haydn: Symfonie č. 94 G dur S úderem kotlů - 2. větaQuantz: Jak posuzovat hudebníka a hudební díloCharakteristika poslechové hodiny. Prezentace slohového období, metodický postup.13. W. A. Mozart- W. A. Mozart: Symfonie g moll, KWV 550 - 1. věta- W. A. Mozart: Don Giovanni - Lá ci darem la manoMozartův dopis otci (Mnichov 1777)Charakteristika poslechové hodiny. Portrét hudebního skladatele, metodický postup, výběr skladeb pro hudební portrét skladatele, příklady vybraných poslechových skladeb skladatelských osobností dle vlastního výběru.14. L. van Beethoven- L. van Beethoven: Sonáta c moll Patetická, op. 13 - 1. věta- L. van Beethoven: Symfonie č. 7 A dur, op. 92 - 2. větaHeiligenstadtská závěť (1802)Prezentace hudebních forem v hudební výchově, příklady jejich činnostního poznávání.15. Česká hudba v období klasicismu, česká hudební emigrace- J. A. Benda: Ariadna na Naxu - Thésee, nevoláš mě?F. Benda: Vlastní životopis; Zápisky o A. RejchoviKreativní hry s hudebními formami, příklady a charakteristika metodického postupu.16. Evropská hudba 19. století- C. M. von Weber: Čarostřelec - Sbor myslivcůWeberova režijní kniha (Praha 1813)Řízení pěveckého sboru ve škole, organizace, výběr repertoáru, vystoupení, soutěže aj.17. F. Schubert, F. Chopin- F. Schubert: Pstruh, op. 32- F. Chopin: Polonéza A dur, op. 40, č. 1Schumann: F. ChopinCharakteristika učebnic pro HV základní řada, alternativní učebnice HV, pomůcky pro HV, využití informačních technologií apod.18. Novoromantismus, H. Berlioz, F. Liszt- H. Berlioz: Fantastická symfonie, op. 14 - 2. Na plese- F. Liszt: Sny lásky - č. 3 As durHanslick: O hudebním krásnuCharakteristika a význam hudební kreativity žáků v hodinách HV, příklady hudební kreativity, možnosti jejího rozvíjení.19. R. Wagner, G. Verdi- R. Wagner: Tristan a Isolda - Mild und leise- G. Verdi: Nabucco - Sbor ŽidůWagner: Hudba budoucnostiPrezentace hudebně dramatických děl ve škole, příklady hudebně pedagogického využití operních děl.20. Národní hudební kultury, P. I. Čajkovskij- P. I. Čajkovskij: Louskáček - Květinový valčíkStasov: Hudební obzor (1847)Charakteristika a typologie baletní tvorby, příklady hudebně pedagogického využití baletních děl.21. Česká hudba 19. století, B. Smetana- B. Smetana: Má vlast - Vyšehrad- B. Smetana: Hubička Ukolébavka VendulkyKritiky B. SmetanyCharakteristika hudebně pohybových aktivit a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků, příklady pohybového projevu s hudbou.22. A. Dvořák, Z. Fibich- Dvořák: Symfonie e moll Z Nového světa, op. 95 - 4. věta- Dvořák: Rusalka - Předehra- Z. Fibich: Vodník, op. 15 - I. částDopis A. Dvořáka
Požadavky
Tematické okruhy 1 - 10:1. Periodizace dějin hudby - Hurník: Variace na myší témaHelfertova periodizace z r. 1938 (Muzikologie); synchronní a diachronní pojetí dějin hudby (Fukač); Pekař: O smyslu českých dějin (1938)Charakteristika současné vzdělávací soustavy, RVP a hudební výchova, příklady klíčových kompetencí a očekávaných výstupů v hudební výchově.2. Hudba pravěkých a antických kultur- Seikilova píseňEgyptské nástroje; Platónova jeskyně; Vitruvius: Ozvučné nádoby v divadlechMotivační prostředky v hudební výchově, druhy motivace k hudebním aktivitám a k získávání hudebních poznatků.3. Hudba středověku gregoriánský chorál a počátky vícehlasu- Kyrie de Beata Virgine - Leoninus: Alleluja Pascha nostrum- Hospodine, pomiluj ny Přepis chorální notace; Život sv. Konstantina Struktura vyučovací hodiny vokálního typu, metody nácviku písní. 4. Světský zpěv a instrumentální hudba středověku- G. Riquier: Pus astres no m´es donatz- SaltarelloCodex Manese; Paulus Paulirinus de Praga: Musica instrumentalisVýznam vokální intonace v rozvoji hudebnosti žáků, charakteristika intonačních metod.5. Hudba evropské renesance- Anonymus: Se je chant´mains (chacce)- J. Ockeghem: Missa L´homme arme Kyrie- C. Jannequin: Ptačí zpěv - O. di Lasso: Echo Vitry: Ars nova; Coclico o Josquinovi des Pres (1552); Zarlino: Istitutioni harmoniche (1558); Troiano: Discorsi (1568)Vícehlasý zpěv ve škole, druhy vícehlasu v učebnicích HV, metodika nácviku, příklady hudebních her k přípravě vícehlasého zpěvu.6. Specifika české hudební renesance- J. Campanus Vodňanský: Rorando coeliBlahoslav: Regule zpěvákům do kůru (Muzika); Artikule lit. Bratrstva z Ml. BoleslaviVyužití vícehlasé vokální tvorby v rozvoji hudebnosti žáků, příklady repertoáru pro HV.7. Hudba evropského baroka- C. Monteverdi: Nářek AriadnyEuridice. Předmluva (Rinnucini, Caccini, Peri); V. kniha madrigalů. Předmluva (Prima e Seconda pratica)Charakteristika instrumentálních činností v hudební výchově a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků, příklady instrumentálních her.8. G. F. Händel, J. S. Bach- G. F. Händel: Rinaldo - Lascia ch'io pianga- G. F. Händel: Hudba k ohňostroji - Ouvertura - J. S. Bach: Umění fugy - Fuga č. 1, Fuga č. 7- J. S. Bach: Matoušovy pašije - č. 15 Erkenne mich, mein HüterToussaint: O [italské a francouzské] opeře (1680); Marcello: Divadlo podle módy; Addison: Rinaldo; Smlouva J. S. Bacha (1723) Instrumentální činnosti ve struktuře vyučovací hodiny HV, druhy instrumentálních doprovodů písní k interpretaci žáků.9. Hudba českého baroka, A. V. Michna z Otradovic, P. J. Vejvanovský- A. V. Michna z Otradovic: Loutna česká - Andělské přátelství . P. J. Vejvanovský: Sonata natalisDopisy o pražské korunovaci 1627; Michna: Loutna česká. Předmluva; Současná koncepce poslechu hudby ve škole, vývojové trendy školního poslechu hudby.10. B. M. Černohorský, J. D. Zelenka- B. M. Černohorský: Laudetur Jesus Christus - J. D. Zelenka: Capriccio II - GavotteJanovka: Stylus expressus a impressus (1701); Hudba u pražských klarisek (1716); Smlouva Denzia a Peruzziho (1724)Typologie a charakteristika poslechových hodin v hudební výchově.