Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny hudby a chrámového zpěvu III (HUDK / PCDH3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / PCDH3 - Dějiny hudby a chrámového zpěvu III, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Oblast dějin sv. hudby (tématické okruhy):1. Romantismus2. Schubert, F., C. M. von Weber3. F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann4. F. Chopin5. E. H. Grieg, J. Sibelius6. Francouzská opera7. Italská opera8. H. Berlioz9. F. Liszt10. R. Wagner11 G. Verdi12. M. I. Glinka a Mocná hrstka13. P. I. Čajkovskij14. J. Brahms. A. Bruckner15. Verismus16. Pozdní romantismus ve Francii17. Autonomizace tradiční populární hudby18. Charakteristika jednotlivých slohových obdobíUčebnice: Černušák, G.: Dějiny evropské hudby neboGregor, Vl.: Dějiny evropské hudbyOblast dějin české hudby (tématické okruhy):1. Orientace v edici Dějiny české hudby v obrazech /Volek, T. - Jareš, S.,Praha 1977/, význam hudební ikonografie. Orientace v edici Dějiny českéhudby v příkladech /Pohanka, J., Praha 1958/, specifika hudebních programů2. Orientace v edici Musica antiqua Bohemica /Racek, J.-Pohanka, J.; Padesátsvazků edice MAB, Praha 1961/. Odborná hudební periodika, encyklopedie,orientace zejm. v Čs. hud. slovníku osob a inst., Praha I /1963/, II /1965/3. Lidová píseň: historie, definice, proces zlidovění, instrumentální avokální typ, charakteristika jedn. folklor. oblastí, třídění, sběratelé asbírky, zdroj inspirací uměl. hudby, zásady zpracování, typy folkl.souborů, nástroje. Fenomén české /slovenské/ hudby, kritéria4. Periodizace, vztah k vývoji svět. /evr./ hudby, mezníky. Nejstarší dokladyhudby na území České republiky5. Hudební středověk /800 - 1420/, období Velké Moravy. Gregoriánskýchorál /9. - 10., 11. - 12., 13. - 14./6. Mimoliturgická /duchovní/ hudba kléru, poč. polyfoni. Světská /minnesang/hudba, poč. nástrojové hudby, milostná píseň7. Diferenciace hud. života za Lucemburků. Hudba husitského hnutí8. Hudba v období renesance /humanismu, poreformace 1434 - 1620/. Hudba vkostele, literátská bratrstva. Hudba ve škole, kláštery9. Dvorská hudba /Rožmberská kapela/. Hudba na Pražském hradě, Rudolfinskákapela, nototisk10. Městští hudebníci a hudba v soukromí, nástrojová hudba. Kancionálovýrepertoár /rukopisy, tisky/, J. Blahoslav11. Zahraniční polyfonie a její autoři v Čechách. Čeští polyfonikové12. J. Handl-Gallus, Kryštof Harant z Polžic. Formy a styly, česká světskápíseň lidová13. Hudební baroko /pobělohorské období: 1620-1740/, periodizace, spol.-polit.poměry, národnostní a náboženská situace. Chrámová hudba, literátskábratrstva14. Duchovní řády a hudba v klášterech, fundace, B.M.Černohorský. Hudba vkolejích jezuitů a piaristů, J. D. Zelenka

Získané způsobilosti

Absolvent kurzu si uvědomuje kontinuitu i diskontinuitu jednoho uměleckého druhu, eliminuje etnocentrismus, je vybaven základními historiografickými fakty, metodami a nástroji (interpretace pramenů, stylové zařazení).

Požadavky

ZKOUŠKA je v rozsahu otázek a zahrnuje indentifikaci znějící hudební ukázky.

Garant

doc. PhDr. Stanislav Bohadlo, CSc.