Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV pro 2. stupeň ZŠ 1 (HUDK / PHDZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / PHDZ1 - Didaktika HV pro 2. stupeň ZŠ 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Charakteristika instrumentálních činností na 2. stupni základní školy,jejich význam pro rozvoj hudebnosti a zájmovou činnost žáků.Instrumentální činnosti a jejich dělení, hra na klasické hudební nástrojea orffovský instrumentář, vztah instrumentálních činností k ostatnímhudebním aktivitám.2. Instrumentální činnosti ve struktuře vyučovací hodiny, funkční zařazení dojednotlivých fází vyučování.3. Orffovský instrumentář - druhy nástrojů, dělení, technika hry, výrobaa využití ozvučených předmětů k zvukomalebné hře.4. Metodika hry na rytmické nástroje, rytmická výchova, rytmická imitace,dialog, štafeta, rytmický vícehlas, rytmické hry s nástroji, hlasem apohybem, elementární improvizace s využitím rytmických nástrojů.5. Metodika hry na melodické nástroje orffovského instrumentáře, technika hry,hra podle notového zápisu, transpozice melodické linie, rozvoj harmonickéhoa tonálního cítění, elementární improvizace s využitím melodických nástrojů.6. Orffovské nástroje v komplexní práci s říkadlem, strukturování hudebníchčinností, řízení hudební situace s diferencovanou náročností.7. Elementární improvizace na orffovských nástrojích, rytmizace a melodizacetextů, improvizace závětí k předvětí.8. Příklady hudebních forem s využitím orffovského instrumentáře:malé písňové formy, rondo, variace, fuga ad.9. Hudební hry pro rozvoj instrumentálních dovedností, hra podleelementárních partitur, vytváření partitur, instrumentace drobnýchklavírních skladeb, úprava částí poslechových skladeb.10. Ověřování hudebně naukových poznatků instrumentálními činnostmi žáků.11. Průpravné instrumentální etudy k poslechovým činnostem, modely žánrů -melodram, ukolébavka, pochod, tanec; hra na středověkého skladatele, hra naimpresionismus aj.12. Základy vytváření instrumentálních doprovodů k písním, typy doprovodů,volba vhodných nástrojů, kombinace orffovského instrumentáře a klasickýchnástrojů.13. Základy vytváření doprovodů - II. (předehry, dohry, rytmické a melodickédoprovody, základní rytmické figury tanců).14. Instrumentální soubor na základní škole, repertoár,organizace činnosti,nepovinný předmět Instrumentální soubor - podmínky fungování, spolupráce se ZUŠ.

Získané způsobilosti

Teoretické a praktické zvládnutí metodiky řízení hudebních situací se zaměřením na instrumentální aktivity žáků 2. stupně ZŠ.

Literatura

HURNÍK, I. ? EBEN, P. Česká Orffova škola. díly 1 ? 4. Praha, 1969. JENČKOVÁ, E. edice Hudba v současné škole (1996-2015). Hradec Králové, 1996. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha, 1989. Učebnice hudební výchovy pro 6. - 9. ročník (základní řada a alternativní učebnice). Praha. JURKOVIČ, P. Živá hudba minulosti ve škole. Praha, 1996. PRCHAL,J. Populární hudba ve škole. Praha, 1998. HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory. Praha, 2001.

Požadavky

podmínky pro udělení zápočtu: - splnění úkolů průběžné kontroly- orientace v základní literatuře- přehled o instrumentálních činnostech v učebnicích hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ - 3 seminární práce s praktickou realizací- zvládnutí techniky hry na orffovský instrumentář- zpěv 15 písní s improvizovaným klavírním nebo houslovým doprovodemMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 3

Garant

prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.