Předmět Didaktika HV pro 2. stupeň ZŠ 3 (HUDK / PHDZ3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / PHDZ3 - Didaktika HV pro 2. stupeň ZŠ 3, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Poslech hudby na základní škole, význam poslechových aktivit pro rozvojhudebnosti a kulturního zázemí žáků. Vývoj názorů na poslech hudby veškole, současné koncepce pedagogické interpretace hudebního díla u nás a vzahraničí.2. Rozvoj hudebních představ a paměti jako základ poslechových aktivitžáků, poslech hudby jako integrace poznatků a zážitku. Emocionální afunkční typy hudby.3. Kritéria výběru poslechových skladeb. Metody pedagogickéinterpretace hudebního díla, prostředí pro poslech hudby, intencionální aintuitivní poslech hudby.4. Typy poslechových hodin a jejich modely I.5. Typy poslechových hodin a jejich modely II.6. Prostředky motivace poslechových aktivit řáků, průběžná motivace,motivace hudebními a nehudebními prostředky.7. Funkční analýza hudebně výrazových prostředků a formotvorných principů připoslechu.8. Poslechové etudy a tvořivé hudební hry jako příprava k analýze hudebnířeči.9. Žánry a druhy hudby, jejich srovnávání a vývoj.10. Hudebně dramatický žánr a specifické formy jeho zpřístupňování, hra naoperu, operetu, balet, hudební divadlo.11. Analýza a srovnávání stylotvorných prvků hudby při poslechu, orientace včasové ose hudby.12. Spojení poslechových činností žáků s dalšími hudebními aktivitami,ověřování hudební řeči, integrace poznatků z jiných uměleckých oblastí.13. Spojení hudebně naukových poznatků s chápáním hudebního díla.14. Volné formy poslechových činností, výchovný koncert, koncert třídy, hudebníbeseda, festivaly, soutěže, hudební exkurze aj.
Získané způsobilosti
Teoretické a praktické zvládnutí modelových hudebních situací se zaměřením na pedagogickou interpretaci hudebního díla.
Literatura
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. HERDEN, J. Hudba jako řeč (metodické poznámky k učebnicím). Praha, 1998. HERDEN, J.; JENČKOVÁ, E.; KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992. HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha, 1997. HURNÍK, I. Umění poslouchat hudbu (komplet GD, CD). Praha, 1972. Sborník Poslech hudby. Praha, 1998. Učebnice hudební výchovy pro 6. - 9. ročník (základní řada a alternativní učebnice). Praha. časopis Hudební výchova od r. 1992 do současnosti. Plzeň. Časopis Mistři klasické hudby od r. 1996. Plzeň. Sborník Hudba a její posluchači, Hudební kultura XIV. Plzeň, 1995.
Požadavky
podmínky pro udělení zápočtu:- orientace v základní literatuře - rozprava v koloqiu- 2 seminární práce - 2 samostatné pedagogické výstupy v semináříchMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2Požadavky ke zkoušce:- praktická: zpěv písní /z připraveného seznamu 50 písní/ s improvizovaným doprovodem- písemná: seznam prostudované hudebně pedagogické literatury s anotacemi(knihy, sborníkové a časopisecké články) - ústní zkouška: rozprava o prostudované hudebně pedagogické literatuře; metodika vokálních, instrumentálních a poslechových aktivit; aktuální otázky současné didaktiky HV
Garant
prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.