Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV pro střední školy 1 (HUDK / PVDS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / PVDS1 - Didaktika HV pro střední školy 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Charakteristika instrumentálních činností na střední škole,jejich význam pro rozvoj hudebnosti a zájmovou činnost studentů.Instrumentální činnosti a jejich dělení, hra na klasické hudební nástrojea orffovský instrumentář, vztah instrumentálních činností k ostatnímhudebním aktivitám.2. Instrumentální činnosti ve struktuře vyučovací hodiny, jejich využití vjednotlivých fázích vyučování.3. Orffovský instrumentář - druhy nástrojů, dělení, technika hry, výrobaa využití ozvučených předmětů k zvukomalebné hře.4. Metodika hry na rytmické nástroje, rytmická výchova, rytmická imitace,dialog, štafeta, rytmický vícehlas, rytmické hry s nástroji, hlasem apohybem, elementární improvizace s využitím rytmických nástrojů.5. Metodika hry na melodické nástroje orffovského instrumentáře, technika hry,hra podle notového zápisu, transpozice melodické linie, rozvoj harmonickéhoa tonálního cítění, elementární improvizace s využitím melodických nástrojův harmonické kadenci.6. Orffovské nástroje v komplexní práci s drobnými slovesnými útvary, strukturováníhudebních činností, řízení hudební situace s diferencovanou náročností.7. Elementární improvizace na orffovských nástrojích, rytmizace a melodizacetextů, improvizace závětí k předvětí.8. Příklady hudebních forem s využitím orffovského instrumentáře:druhy malé písňové formy, rondo, variace, fuga ad.9. Hudební hry pro rozvoj instrumentálních dovedností, hra podleelementárních partitur, vytváření partitur, instrumentace drobnýchklavírních skladeb, úprava částí poslechových skladeb.10. Ověřování hudebně naukových poznatků instrumentálními činnostmi žáků.11. Průpravné instrumentální etudy k poslechovým činnostem, modely žánrů -melodram, ukolébavka, pochod, tanec; hra na středověkého skladatele, hra naimpresionismus, expresionismus, punktualismus, dodekafonii aj.12. Základy vytváření instrumentálních doprovodů k lidovým a umělým písním,typy doprovodů, volba vhodných nástrojů, kombinace orffovského instrumentářea klasických nástrojů.13. Základy vytváření doprovodů - II. (předehry, dohry, rytmické a melodickédoprovody, základní rytmické figury tanců).14. Instrumentální soubor na střední škole, výběr repertoáru,organizace činnosti,hra grafických partů a úprav hudby Mistrů, spolupráce se ZUŠ.

Získané způsobilosti

Teoretické a praktické zvládnutí metodiky řízení hudebních situací se zaměřením na instrumentální aktivity studentů středních škol.

Literatura

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. 4 díly. Praha, 1996. JENČKOVÁ, E. edice Hudba v současné škole (od r. 1996 dosud). Hradec Králové. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha, 1988. JURKOVIČ, P. Živá hudba minulosti ve škole. Praha, 1996. JENČKOVÁ, E. Setkání s hudební formou. Hradec Králové, 2010. PRCHAL, J. Populární hudba ve škole. Praha, 1998. HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory. Praha, 2001.

Požadavky

podmínky pro udělení zápočtu: - splnění úkolů průběžné kontroly- orientace v základní literatuře- přehled o instrumentálních činnostech v učebnicích hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ a gymnázia- 3 seminární práce s praktickou realizací- zvládnutí techniky hry na orffovský instrumentář- zpěv 20 písní s improvizovaným klavírním nebo houslovým doprovodemMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2

Garant

prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.