Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV pro střední školy 3 (HUDK / PVDS3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUDK / PVDS3 - Didaktika HV pro střední školy 3, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Poslech hudby na střední škole, význam poslechových aktivit pro rozvojhudebnosti a kulturního zázemí studentů. Vývoj názorů na poslech hudby veškole, současné koncepce pedagogické interpretace hudebního díla u nás a vzahraničí.2. Rozvoj hudebních představ a paměti jako základ poslechových aktivitstudentů, poslech hudby jako integrace poznatků a zážitku, emocionální afunkční typy hudby.3. Kritéria výběru poslechových skladeb pro středoškoláky. Metody pedagogickéinterpretace hudebního díla, prostředí pro poslech hudby, intencionální aintuitivní poslech hudby.4. Typy poslechových hodin a jejich modely I.5. Typy poslechových hodin a jejich modely II.6. Prostředky motivace poslechových aktivit studentů, průběžná motivace,motivace hudebními a nehudebními prostředky.7. Funkční analýza hudebně výrazových prostředků a formotvorných principů připoslechu.8. Poslechové etudy a tvořivé hudební hry jako příprava k analýze hudebnířeči.9. Žánry a druhy hudby, jejich srovnávání a vývoj.10. Hudebně dramatický žánr a specifické formy jeho zpřístupňování, hra naoperu, operetu, balet, hudební divadlo.11. Analýza a srovnávání stylotvorných prvků hudby při poslechu, orientace včasové ose hudby.12. Spojení poslechových činností studentů s ostatními hudebními aktivitami,ověřování hudební řeči, integrace poznatků z jiných uměleckých oblastí.13. Spojení hudebně naukových poznatků s chápáním hudebního díla, orientace vpartituře při poslechu.14. Volné formy poslechových činností, výchovný koncert, koncert třídy, hudebníbeseda, festivaly, soutěže, hudební exkurze aj.

Získané způsobilosti

Teoretické a praktické zvládnutí modelových hudebních situací se zaměřením na pedagogickou interpretaci hudebního díla.

Literatura

HERDEN, J. HERDEN, J. Hudba jako řeč (metodické poznámky k učebnicím). Praha, 1998. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha, 1997. HURNÍK, I. Umění poslouchat hudbu (komplet GD, CD). Praha, 1972. HERDEN, J.; JENČKOVÁ, E.; KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992. časopis Hudební výchova od r. 1992 dosud. Praha. Časopis Mistři klasické hudby od r. 1996 (včetně CD). Praha. Sborník Hudba a její posluchači, Hudební kultura XIV. Plzeň, 1995. Sborník Poslech hudby. Praha, 1998.

Požadavky

podmínky pro udělení zápočtu:- orientace v základní literatuře - rozprava v koloqiu- 2 seminární práce - 2 samostatné pedagogické výstupy v semináříchMaximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2Požadavky ke zkoušce:- praktická: zpěv písní /z připraveného seznamu 50 písní/ s improvizovaným doprovodem- písemná: seznam prostudované hudebně pedagogické literatury s anotacemi(knihy, sborníkové a časopisecké články) - ústní zkouška: rozprava o prostudované hudebně pedagogické literatuře; metodika vokálních, instrumentálních a poslechových aktivit; aktuální otázky současné didaktiky HV

Garant

prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.