Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Český jazyk 2 (KČJL / K0OCF)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / K0OCF - Český jazyk 2, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Tvaroslovný úzus, norma, kodifikace, "pružná stabilita".2. Substantiva - problematika dublet.3. Tvary slov cizího původu.4. Adjektiva, zájmena, číslovky.5. Slovesa - dubletní a problematické tvary.6. Neohebné druhy slov.7. Spojovací prostředky (spojky x relativa).8. Syntax formálněgramatická a její kategorie.9. Syntax valenčně-intenční, věta - výpověď, větný ekvivalent.10. Syntax komunikačně a sémanticky orientovaná.11. Typické větné struktury.12. Typologie souvětných struktur.13.-14.Pojetí textové (nadvětné) syntaxe - informativní sdělení.SEMINÁŘE:1.Ukázka běžně mluveného projevu dospělého mluvčího, analýza a hodnocení slovních tvarů.2. Systém české deklinace - aplikace na cvičných textech.3. Procvičování vybraných jevů (např. adj. přivl., zájmena osobní, stupňování adjektiv).4. Cvičení: tvoření frekventovaných slovesných tvarů (v kontextu).5. Dokončení procvičování slovesných tvarů, problematika nevlastních předložek a částic.6. Procvičování druhů a funkce spojek a relativ ve "větě" a v souvětí.7. Seminář dotazů k probranému a prostudovanému učivu.8. Opakování klasické syntaxe, analogie mezi větou vedlejší a větným členem, pojetí větných členů, zejména apozice.9. Uvedení do pojetí VF jako centra věty, valenční pole, typy vět podle valence.10. Vlastnosti výpovědi, komunikační funkce výpovědi.11. Praktické procvičování frekventovaných větných struktur, revize pojetí tzv. věty jednočlenné.12. Uvedení do sémantického pojetí souvětných útvarů ve srovnání s pojetím formálněgramatickým.13. Praktické poznávání jazykových textotvorných prostředků.14. Dotazy k probranému a prostudovanému učivu.

Získané způsobilosti

Teoretické poznatky i praktické jazykové operace vytvoří předpoklady pro rozvíjení řeči dětí předškolního věku směřující k nenásilné spisovnosti.

Požadavky

Zápočet bude udělen za aktivní účast v seminářích a uznání 1 seminární práce morfologické nebo syntaktické - podle volby studenta.Seminární práce: 1. Přepis spontánního mluveného projevu dítěte (monolog, dialog) s poznámkami k tvarům slov a charakteristikou rodinného prostředí.2. Zachycení dětského monologu nebo dialogu a jeho syntaktická charakterisatika.

Garant

Mgr. Jana Bílková, Ph.D.