Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny umění (KČJL / KJDUM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KJDUM - Dějiny umění, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Vymezení předmětu dějin umění. Umění jako prostředek komunikace. Společenská a filozofická podstata uměleckého díla. Jak správně vnímat umělecké dílo.2. Univerzální středověká křesťanská kultura: umění jako dialog s Bohem. Ikonografie světců a světic. Gotická katedrála jako odraz myšlení středověkého člověka. Nástin gotického umění v českých zemích. Doba Lucemburků v českých zemích se zřetelem k době Karla IV.3.Proměna estetického vnímání a myšlení v době renesance. Představitelé evropské a české renesance. Architektura v českých zemích v době renesance. Úloha evropského manýrismu v umění. Středoevropský manýrismus. Praha doby Rudolfa II.4. Barokní kultura jako výsledek protireformace. Mnohotvárnost a jednota barokního kulturního života. České baroko a jeho úloha v 17. a 18.století.5.Význam vzniku královéhradeckého biskupství a rozvoj katolických institucí na Hradecku. Barokní umění ve východních Čechách.6.Význam francouzské buržoasní revoluce. Klasicestní řád v evropské kultuře. České výtvarné umění jako nedílná součást národního obrození.Umělecké proudy v Evropě po napoleonských válkách. Individuální osud umělce a jeho vztah k uměleckému dílu.7.Kulturní život v Evropě a Čechách v 1.polovině 19.století. Mnohotvárnost uměleckých směrů v 2.polovině 19.století. Generace Národního divadla. Historismus v českém výtvarném umění. Rub a líc slávy belle epoque. Fenomén konce století jako zdroj tvůrčí inspirace.8.Avantgarda 1.poloviny 20.století. Československá republika (1918-1938) jako kulturní fenomén střední Evropy. Mnohotvárnost uměleckých směrů, novátorství v umění.9.Vznik a úloha památkové péče. Vývoj památkové péče v českých zemích od konce 19.století do současnosti. Charakteristika památkového Zákona č.20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.10.Dějiny grafických technik v Evropě. Hlavní představitelé grafiky v českých zemích. Vývoj knižní ilustrace.11.Praha v proměnách času - největší historické městské jádro světa. Nejvýznamnější pražské památky - historie a současnost..12.Historie města Hradec králové a jeho stavební vývoj se zřetelem na vývoj města mezi dvěma světovými válkami.13.Pozdně gotická a renesanční tvář historického centra Pardubic.Semináře:1.Smysl umění v lidském životě. Jak rozumět výtvarným dílům, především obrazům. Povaha uměleckého díla.2.Ideový základ křesťanského umění. Gotické architektonické prvky. Křesťanská symbolika v gotické deskové malbě.3.Rozdíl mezi středověkým myšlením a novým přístupem v humanismu a renesanci. Znaky renesanční architektury. Nové aspekty v umění v době manýrismu. Rudolfínská Praha.4.+5.Interpretace základních artefaktů barokního umění (využití audiovizuální techniky).6.+7.Na základě vlastní volby studenti přečtou umělecky zpracovanou biografii výrazné osobnosti evropského umění a vypracují esej, v němž vyjádří názor na osobitý estetický projev umělce.8.Úvahová komparace nad uměleckou tvorboz konce 19. a počátku 20.století9.9.Úloha památkové péče v dnešní společnosti. Kulturní památky kolem nás.10.Grafické techniky evropské a české produkce. Knižní ilustrace v Evropě a v Čechách.11.Umělecko-historický vývoj Prahy.12.Pamětihodnosti Hradce Králové.13.Kulturní památky Pardubic. Dle možností prohlídka Hradce Králové spojená s návštěvou kostela či galerie.

Získané způsobilosti

Získání přehledu o hlavních směrech vývoje evropské a české kultury. Osvojení si základní techniky interpretace uměleckého díla. Získání představy o umělecko-historickém vývoji Prahy a krajských měst i o smyslu uplatnění památkové péče v dnešní společnosti. Elementárním cílem výuky by měl být finální motivační stimul posluchače pro utváření estetického vnímání kulturních hodnot minulosti.

Požadavky

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování vyhovujícího referátu na dané téma (rozbor výtvarného díla) včetně jeho seminární prezentace.Zkouška bude realizována formou ústního pohovoru z dějin umění.Zkouška je součástí společné zkoušky z dalších disciplín (Vývoj českého a světového dramatu JLCSDP a Vývoj českého a světového filmu JLCSFP). Podrobné informace viz na webových stránkách KČJL v dokumentu Zkouškové standardy JLK.

Garant

doc. PaedDr. Alena Zachová, CSc.

Vyučující

Mgr. Martina Vítková