Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie literatury 2 (KČJL / KJTL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KJTL2 - Teorie literatury 2, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

4. Literární komunikace II ? autor ( psychofyzická osobnost autora, autobiografičnost, autenticita, autostylizace, rekonstrukce autorského subjektu, záměrnost a nezáměrnost, sémantické gesto)Základní studijní literatura k seminářiEco, U. (1997): Vcházíme do lesů. In: Šest procházek literárními lesy. Olomouc: Votobia. S. 7-40.Fidelius, P. (1995): K jednomu případu autoreflexe v umělecké próze. In: Kritický sborník 15.1995. Č. 1-2. S. 78-87.Finck, A. (1999): Pojem subjektu a autorství: K teorii a dějinám autobiografie. In: Úvod do literární vědy.Praha: Herrmann & synové. S. 279-289.Jankovič, M. (1991): Perspektivy sémantického gesta. In: Nesamozřejmost smyslu. Praha: Československýspisovatel. S. 11-40.Mathauser, Z. (1999): Teoretičtí dvojníci životopisného autora. In: Estetika racionálního zření. Praha:Karolinum. S. 82-87.Mukařovský, J. (2000): Básník a dílo. Záměrnost a nezáměrnost v umění. In: Studie I. Brno: Host. S. 291-302,353-388.5. Literární komunikace III ? čtenář (aktuální recipient a implicitní recipient, recepce, konkretizace, interpretace) Základní studijní literatura k seminářiIngarden, R. (1989): ?Život? literárního díla. In: Umělecké dílo literární. Praha: Odeon. S. 329-352.Iser, W. (2001): Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Brno: Host. S. 39-61.Jauss, H. R. (2001): Dějiny literatury jako výzva literární vědě. In: Čtenář jako výzva. Brno: Host. S. 7-38.Macurová, A. (b.d.): Subjekty a text. In: Proměny subjektu. Sv. I. Praha: ÚČL AV. S. 31-37.Vodička, F. (1998): Problematika ohlasu Nerudova díla. In: Struktura vývoje. Praha: Dauphin. S. 283-321.6. Literární druhy a literární žánry (lyrika, epika, drama, kritika triadického modelu; lyrické a jiné bezfabulové žánry, velká-střední-drobná epika, lyricko-epické žánry, dramatické žánry)Základní studijní literatura k seminářiČervenka, M. (1996): Verš a poezie. In: Obléhání zevnitř. Praha: Torst. S. 79-113.Hodrová, D. (1994): Román ve 20. století ? jeho teorie a praxe. In: Česká literatura 42. 1994. Č. 3. S. 227-255.Staiger, E. (1967): O základu druhových pojmů poetiky. In: Základní pojmy poetiky.Praha: Československý spisovatel. S. 143-160.Tyňanov, J. (1988): O literární evoluci. In: Literární fakt. Praha: Odeon. S. 189-201.Veltruský, J. (1999): Drama jako básnické dílo. Brno: Host.7. Úvod do naratologie (vyprávěcí situace, point of view, narativní způsoby, subjektivizace narace, časoprostor-chronotop, fikční svět)Základní studijní literatura k seminářiBachtin, M.M. (1980): Čas a chronotop v románu: I Řecký román. In: Román jako dialog.Praha: Odeon. S. 222-245.Doležel, L. (1993): Typy narativních promluv. Subjektivizace vyprávění. In: Narativní způsoby v českéliteratuře. Praha: Český spisovatel. S. 9-53.Stanzel, F.K. (1989): Zprostředkovanost jako druhový znak vyprávění. Revidovaná verze typickýchvyprávěcích situací. In: Teorie vyprávění. Praha: Odeon. S. 12-34, 63-100.8. Úvod do versologie (verš, rytmus a metrum, veršové systémy, rým, typy rýmu, strofika)Základní studijní literatura k seminářiHrabák, J. (1986): Úvod do teorie verše. Praha: SPN. (vybrané kapitoly)Jakobson, R. (1995): Jazyk v akci. In: Poetická funkce. Praha: H+H. S. 467-533.Červenka, M. (2001): Principy. In: Dějiny českého volného verše. Brno: Host. S. 11-24.Tyňanov, J. N. (1988): Smysl slova ve verši. In: Literární fakt. Praha: Odeon. S. 467- 533.

Získané způsobilosti

Druhá část předmětu Teorie literatury je zaměřena na teoretické kategorie spojené s produkční a recepční fází literární komunikace, základní poznámky k triadickému modelu literárních druhů, na úvod do naratologie a versologie.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích je podmínkou zápočtu. Předmět je ukončen ústní zkouškou, jejíž parametry budou sděleny na úvodním semináři.

Garant

PhDr. Zdeněk Šanda, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Zdeněk Šanda, Ph.D.