Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tvůrčí psaní 2 (KČJL / KJTP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KJTP2 - Tvůrčí psaní 2, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. ?Oživení? fotografie s jednou nebo více osobami monologem nebo dialogem.Pokuste se při tom o napsání stylizovaného monologu nebo dialogu.2. Reklamní slogan na zvolený výrobek.Vyberte si libovolný výrobek (vyjma takového, který už je předmětem reklamní kampaně) a vymyslete mu reklamní slogan. Může se jednat i o negativní reklamu (tj. chcete potenciálního zákazníka odradit od koupi ? používání výrobku).3. Psaní v páru.Vytvořte společně text tak, že každý napíše 1 větu nebo 1 řádek. Předem si domluvte téma, které budete oba chtít.Jako další varianta nám může posloužit situace, kdy si téma zformuluje celá skupina.(Součástí tohoto úkolu bude seznámení s různými technikami hledání tématu.)4. Popis události.Popište událost (svatbu) jako tragédii a jako komedii (frašku).5. Oblíbená literární postava.Představte výsledek volby.Zdůvodněte volbu. Ve zdůvodnění obsáhněte i to (využijte i toho), jakými prostředky je postava v daném díle charakterizována (promluva vypravěče o postavě /přímá charakteristika postavy, popis jejího zevnějšku, chování, jednání, myšlení/ - součástí této promluvy je i jméno postavy; dialogy a výroky jiných postav o této postavě; monology ?vnější? a ?vnitřní?; scénické poznámky /v dramatu, výjimečně i jinde/).6. Vypište z novin zprávu, o které si myslíte, že má v sobě obsažen dramatický potenciál a vlastně je příběhem.Sestavte seznam důvodů, proč vás zaujala právě tato zpráva a proč chcete vyprávět zrovna tento příběh.Vezměte si velký arch papíru ? na něj si napište číslice od 1 do 20 a zkuste zaplnit důležitými dějovými momenty co nejvíce mezer. Začátek příběhu napište k číslu 1 a konec k číslu 20.Příklady zpráv: Šestiletá dívka spáchala sebevraždu skokem pod vlak, protože si myslela, že se stane andělem a bude se moci starat o svou nemocnou matku.Muž se dopustil únosu dítěte svého přítele milionáře, neboť nezvládl skutečnost, že sám děti mít nemohl.Cizí muž a žena se při náhodném setkání dostali do rozhovoru o svých domácích problémech a nakonec se rozhodli spáchat společně sebevraždu. /Watts/7. Parodie stylu vybraného autora.Pokuste se napsat parodii individuálního stylu vybraného autora (srov. Michal Viewegh: Nápady laskavého čtenáře).8. Parodie vlastního stylu.Ve jménu stylové sebereflexe se pokusíte napsat parodii na svůj vlastní text.9. Dokončení textu.Pokuste se dokončit předložený text v souladu s jeho poetikou. (Po té bude následovat porovnání vašeho pojetí s pojetím původním.)10. Napište fejeton.Požadavky na výslednou podobu budou upřesněny přímo v semináři.Pozn.: Při vytváření jednotlivých textů paralelně písemně formulujte obtíže, na něž narážíte. Sledujte tvůrčí proces (včetně stimulačních technik) a vývoj svého psaní.Představené úkoly mohou být průběžně pozměňovány (variovány) podle potřeb semináře. Na seminářích bude jejich zadání ještě blížeji představeno.Pořadí úkolů respektuje chronologii semináře - uchopení problematiky subjektu v textu a mimo text.A závěrečné doporučení: Na všechny texty si pořiďte krabici a upravte si ji podle svého. Místo produktů vaší tvorby by nemělo sloužit jako odkladiště, jako předstupeň kontejneru na papír, ale jako místo, kde se vaše texty budou potkávat, vstupovat do různých souvislostí, budou zde zrát apod. A především ? budou moci být znovu kdykoliv vytaženy, znovu a často nově viděny, opracovávány, ale třeba i shledávány dokonalými?(Děkuji za inspiraci J. Studenému.)

Získané způsobilosti

1. V souladu s koncepcí tvůrčího psaní rozvíjené na Katedře ČJL PdF především "hledání" -uvědomování - a formování individuálního stylu účastníků semináře a představení psaní jako jedné z forem sebevyjádření.2. Seznámení s jednotlivými fázemi tvůrčího procesu ? od inspirace přes tvorbu k interpretaci.3. Aktivní zapojení posluchačů do tvůrčího procesu.4. Rozvoj tvořivého myšlení. 5. Seznámení s technikami tvůrčího psaní a jejich procvičení.6. Využití tvůrčího psaní jako jedné z metod při výuce literární teorie a historie.7. Rozvíjení komunikace prostřednictvím psaní nebo ústní analýzy a interpretace textů.8. Seznámení s teoretickými přístupy k problematice subjektu v textu a mimo text.

Požadavky

Disciplína je ukončena zápočtem.K jeho udělení se vyžaduje:1. Aktivní účast na semináři (povoleny jsou dvě absence).2. Vypracování zadaných úkolů (tolerován je jeden nesplněný úkol - výjimka se nevztahuje na povinné úkoly).

Garant

PhDr. Nella Mlsová, Ph.D.