Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny umění (KČJL / KQNJA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KQNJA - Dějiny umění, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1.Vymezení předmětu dějin umění. Umění jako prostředek komunikace. Společenská a filozofická podstata uměleckého díla. Jak správně vnímat umělecké dílo.2.Univerzální středověká křesťanská kultura: umění jako dialog s Bohem. Ikonografie světců a světic. Gotická katedrála jako odraz myšlení středověkého člověka. Nástin gotického umění v českých zemích. Doba Lucemburků v českých zemích se zřetelem k době Karla IV.3.Proměna estetického vnímání a myšlení v době renesance. Představitelé evropské a české renesance. Architektura včeských zemích v době renesance. Úloha evropského manýrismu v umění. Středoevropský manýrismus. Praha doby Rudolfa II.4.Barokní kultura jako výsledek protireformace. Mnohotvárnost a jednota barokního kulturního života. České baroko a jeho úloha v 17. a 18.století.5.Význam vzniku královéhradeckého biskupství a rozvoj katolických institucí na Hradecku. Barokní umění ve východních Čechách.6.Význam francouzské buržoazní revoluce. Klasicistní řád v evropské kultuře. Vznik českého výtvarného umění jako nedílné součásti národního obrození.. Umělecké proudy v Evropě po napoleonských válkách. Indivuduální osud umělce a jeho vztah k uměleckému dílu.7.Kulturní život v Evropě v Čechách v 1.polovině 19.století. Mnohotvárnost uměleckých směrů v 2.polovině 19.století. Generace Národního divadla. Historismus v českém umění. Rub a líc slávy belle epoque. Fenomén konce století jako zdroj tvůrčí inspirace.8.Avantgarda 1.poloviny 20.století. Československá republika (1918-1938) jako kulturní fenomén střední Evropy. Mnohotvárnost uměleckých směrů, novátorství v umění.9.Vznik a úloha památkové péče. Vývoj památkové péče v českých zemích od konce 19.století do současnosti. Charakteristika památkového Zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.10.Dějiny grafických technik v Evropě. Hlavní představitelé grafiky v českých zemích. Vývoj knižní ilustrace.11.Praha v proměnách času - největší historické městské jádro světa. Nejvýznamnější pražské památky - historie a současnost.12.Historie města Hradce Králové a jeho stavební vývoj se zřetelem na vývoj města mezi dvěma světovými válkami. Pozdně gotická a renesanční tvář historického centra Pardubic.Semináře:Položky 1., 2., 3., 6. a 9. budou odučeny během přednášek a prověřeny v seminární diskusi.4. a 5.Samostudium teoretického základu z příslušné literatury (J. Neumann, Z. Kalista). Schopnost interpretace základních artefaktů barokního umění bude prověřována za pomoci audiovizuální techniky. Podle možností se uskuteční prohlídka Hradce Králové, Pardubic či areálu Kuksu.7.Četba umělecky zpracované biografie výrazné osobnosti evropského umění podle vlastní volby a vypracování eseje, kde bude vyjádřen vlastní názor na osobitý umělecký projev umělce.8.Na základě přednášky provedou studenti úvahovou komparaci nad koncem 19. a počátkem 20. století.10.Ukázky grafických technik evropské a české produkce, podoby knižní ilustrace (J.Marco).11.Samostudium z publikací o umělecko-historickém vývoji Prahy.12.Praktické seznámení s pamětihodnostmi Hradce Králové a Pardubic dle doporučené literatury.Získané poznatky budou prověřeny formou testu.

Získané způsobilosti

Získání přehledu o hlavních směrech vývoje evropské a české kultury, osvojení si základní techniky interpretace uměleckého díla. Vytvoření představy o umělecko-historickém vývoji Prahy a krajských měst, pochopení smyslu památkové péče v dnešní společnosti. Elementárním cílem výuky je finální motivační stimul posluchače pro utváření estetického vnímání kulturních hodnot minulosti.

Požadavky

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování vyhovující seminární práce v rozsahu 10 stránek.Pro disciplínu je předepsána společná zkouška s disciplínami Vývoj českého a světového dramatu JLCSDK a Vývoj českého a světového filmu JLCSFK. Zkouška je ústní a řídí se Zkouškovými standardy pro JLK. Dokument je přístupný na webových stránkách KČJL.

Garant

doc. PaedDr. Božena Plánská, CSc.