Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Současný český jazyk - morfologie (KČJL / KXOMA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KXOMA - Současný český jazyk - morfologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu současný český jazyk.2. Jazyková norma, úzus, kodifikace.3. Jazyková správnost a jazyková kultura.4. Vymezení slovních druhů na základě kriterií: formálního, obsahově-sémantického a syntakticko-funkčního.5. Gramatické kategorie jmenné.6. Využití slovních druhů a gramatických kategorií jmen při výstavbě textu.7. Přehled jmenných deklinací.8. Vývojové tendence ve formální morfologii jmen.9. Tvarové varianty jmen, jejich kodifikace, stylistické využití tvarů a jejich variant.10. Gramatické kategorie sloves.11. Funkční využití prostředků gramatických kategorií v psaném a mluveném jazyce.12. Konjugace: přehled a vývojové tendence v užívání slovesných tvarů.13. Stylistické rozlišení tvarových variant sloves.PRŮVODCE STUDIEM1) Položky 1-4, 6, 8,9, 10 budou odučeny během povinných konzultací.2) Položky 5, 7, 11-13 nastudují studenti z povinné literatury a zpracují sylaby podle kontrolních otázek např:1.Která kriteria se uplatňují při třídění slov do slovních druhů? Definujte jednotlivé slovní druhy podle těchto kriterií, vysvětlete, proč zařazování slov do slovních druhů není jednoznačné.2. Který typ skloňování je nejmladší a proč.3. Co jsou mluvnické kategorie a jak se uplatňují? V čem je rozdíl mezi mluvnickými kategoriemi čísla u jmen a u sloves? Jaký je vztah tzv. rodu přirozeného a mluvnického, životnosti mluvnické a přirozené?4. Proč je skloňování maskulin nejsložitější?5. Proč jsou u zájmen zastoupeny nejrůznější typy skloňování?6. Jaké jsou druhy číslovek a jek se skloňují?7. Jak třídíme slovesa podle jejich významu a podle vztahu k předmětu?8. Uveďte příklady kolísání sloves při časování. Kterých je užíváno ke slohovému rozlišení a které mají stejnou slohovou platnost?9. Co víte o jmenných tvarech adjektiv, v jakém rozsahu se dnes vyskytují?3) K zápočtu předloží teze ze zvolené populárně odborné publikace vztahující se k tématu (např.: Kucharský P.: Víš si rady s češtinou? nakl. Práce 1977, Hausemblas, K.:Čeština za školou, Panorama ,Praha 1979, O češtině každodenní, Blok, Brno 1983 ap. dle osobního výběru a zájmu)

Získané způsobilosti

Poznání systému jazyka v rovině morfologické po stránce formální a sémantické. Pochopení normy spisovného jazyka jako stadia vývojového procesu. Zvládnutí kodifikace spisovného jazyka. Hodnocení slovních tvarů a jejich variant z hlediska funkčního využití.

Požadavky

Disciplína je součástí společné zkoušky z jazyka po 3. semestru.Zkouška je organizována tak, že student na podkladě předloženého literárního textu zodpoví po 2 otázkách z každé disciplíny.

Garant

Mgr. Václav Víška, Ph.D.